Батериите на електромобилите са като хладилниците за вино: никога не са достатъчно големи. Това е истински проблем и голямо разочарование за всеки, който се е надявал, че електрическите превозни средства ще помогнат за опазването на природата на планетата.
За да се задвижват, електрическите коли разчитат на батерии, подобни на тази, която можем да намерим под капака на всеки „обикновен“ автомобил, т.е. такъв с ДВГ – неговия акумулатор. При електромобилите обаче акумулаторите са много по-големи. Състоят се от множество клетки и обичайно не се намират точно под капака (с изключение на някои случаи).
Омагьосан кръг
В стремежа си да създадат „обещаващи“ електромобили, способни да изминат 600-700 или дори 1000 километра с едно-единствено зареждане, производителите се стараят да „наблъскат“ колкото се може повече акумулаторни модули в колите, които предлагат на пазара. Колкото по-големи разстояния може да измине един електромобил, толкова по-големи са батериите му; толкова по-тежко става возилото.
Ситуацията означава, че голяма част от енергията в батериите се използва не за превоз на полезен товар, а за придвижване на собствената огромна тежест на самото превозно средство.
Без пощада за природата
Освен, че е очевиден признак на ниска ефективност, проблемът с ултра-режките батерии има и други измерения. По-тежките коли са по-опасни на пътя. Заради повишената си тежест те се отличават с по-силно износване на гумите, което пък е друг замърсител на околната среда.
Пак заради мега-теглото си при тях е налице по-голямо износване на спирачните механизми, а е добре известно, че фините прахови частици от триенето на спирачките са сред най-опасните „съставки“ на замърсения въздух.
И най-вече: електромобилите с голям пробег и тежки батерии може и да не излъчват въглеродни емисии и сажди във въздуха, но добивът на суровините за техните гигантски акумулаторни масиви предполага интензивно минно-добивно дело и химическо-преработвателна дейност. А тези две дейности имат опустошително въздействие върху природата на планетата.
Парадоксът на колата
Наред с всичко това трябва да признаем, че електромобилите с батерии не могат да избегнат традиционния парадокс на автомобила. Като се има предвид, че в повечето случаи в една кола се вози един човек, това означава, че ние „местим“ инструмент с тегло 1000-2000 килограма, за да превозим полезен товар от… средно 80 кг. Дори в колата да се возят 4 човека, това прави 200-300 кг. полезен товар.
С други думи, огромната част от енергията за задвижването на нашите коли отива не за преместването на полезния товар, а за придвижването на самото средство. Колко неефективно!
Подобна неефективност, белязала автомобила с ДВГ, се наблюдава и при електромобила, при това дори с по-голяма сила.
Екология и още нещо
Предвид проблема с неефективните електромобили и техните гигантски батерии, може би ще се окаже, че хибридните превозни средства, които през повечето време се движат в електрически режим, може би са много по-ефективен начин за използване на ресурсите на батерията.
Toyota има принцип, който нарича „правилото 1:6:90“. Учените в японската корпорация са изчислили, че количеството суровина, необходимо за направата на електромобил за дълги разстояния, може да се използва за направата на шест хибридни превозни средства тип „плъгин“ (с презареждане от електро-мрежата) или 90 „обикновени“ хибридни превозни средства.
„Общото намаление на въглеродните емисии на тези 90 хибрида през целия им живот е 37 пъти повече, отколкото при електромобил с една батерия“, пишат те.
Политики
Ако искаме да постигнем истинска промяна в транспортния свят, замяната на едни тежки и замърсяващи коли с други тежки и замърсяващи коли няма да ни свърши работа. Нужно е преосмисляне из основи на разбирането за индивидуалния и семейния транспорт. Когато леките коли станат наистина леки, те ще са ефективни, много по-безопасни на пътя и много по-екологични.
За това борбата е да се направят зареждащи системи в самите шосета. А батерията да бъде само като буфер за някакво неголямо разстояние където няма покритие.
За зареждане пред блока проблема не е, че при налична маса електромобили няма да се появят разни локални зареждачки.
Проблема е хаоса пред Бг блоковете, които са строени с максимално наблъскване и липса на каквато и да е регулация. Плебса не е бил предвиден да има толкова коли.
В щатите лично съм виждал, че когато наемаш/купуваш апартамент ти казват имаш ли парко мяста и колко. И ако имаш, на него пише номера на твоя апартамент и е само за теб. За посетителите има няколко парко места за целият комплекс. Не че е закон, има си и комплекси където няма регулация. Но за всеки който замогне гледа да се настани в по-регулирано място.
На Данчо с водородната енергия напомням, че водорода е с изключително ниска енергийна плътност. И за да пренасяш водород ти трябват невъзможни за сегашната техника материали и компрсори. 1 кг водород в свободно състояние (при атмосферно налягане) е близо 12 куб метра. Или 12 хиляди литра. Ако искаш да компресираш 1 кг водород до 1 литър, ще тряббва да го компресираш 12 хил. пъти. Дори и за 10 литра за килограм, пак трябва компресия от 1200 пъти. Нямам представа дори и това дали възможно.
Но тогава за резервоар от 50 кг, ще трябва обема му да е 500 литра. За дебелини на стените и пр. безопасност при катастрофа и т.н. въобще не може да се говори.
За наземни резервоари и пр., тук таме има разни проявления.
Без пари освен началните за колата което си е бая пари
От складирането на старите нерециклируеми гуми
!
Токът може фа се произведе от кюмюр, но може да е от ВЕЦ, АЕЦ, може да е от ветрогенератори или от фотоволтаици. Има и други възобновяеми източници, макар и по-екзотични, като морските вълни, например.
Не, водорода не е безплатна енергия против общото схващане и не е това причината да няма водородни коли.
1. Водорода под 3-4 атмосфери налягане (същото налягане, като в газовите бутилки) е течен на -250 градуса, а пропан бутана остава течен до -43 градуса. При изпускане от бутилката към горивната система, водорода буквално замразява крепежните елементи, като под течен азот и ги прави неиздръжливи.
2. Водорода в голяма наличност на Земята е затворен в молекулярна форма със силни неполярни връзки. Затова и дестилираната вода е електрически изолатор. Методи за разбиване на тези молекулярни връзки и екстракция на водорода са най-често електролиза, която е свързана с електрическа енергия, която се плаща. Така, че за момента нито е безплатно, нито разумно да се използва тази технология.
П.С. Да, водорода може да се складира и под течно състояние на по-високи градуси, но под 100ци барове налягане, което си е бомба
Нещата стоят така : нито черното е чисто черно, нито бялото е бяло ! ДВГ срещу електричка ? Много са критериите за сравнения и много аргументи- за / против ! Едно на този етап е сигурно, а то е, че създаване на чист електромобил за дълги разстояния изисква високи технологии, скъпи материали, научни екипи и разработки, големи и тежки батерии и много скъпо струващо изделие . Когато тези автомобили станат милиони( само в София има милион МПС) , тогава само батериите им ще бъдат планина от Менделеевата таблица, а какво да кажем за Истанбул, Лондон, Париж…..Проблема е в голямата алчност и това трябва да бъде осъзнато !! Технологиите са много напреднали и могат да се насочат усилията за разработка на водородни превозни средства, но това е неудобна тема, защото стигаме до свободната енергия, а тя е навсякъде около нас. Усъвършенстването на Н2 технологиите води до независимост от Е и в бита , а тогава разговора става друг !
Имам Tesla model S Plaid,
Супер яка кола, на пътя луди ги ги правя всички, dodge demon 170, dodge viper, hellcat-challenger, корвети, ламборгинита и квот се сетите.
Имах додж вайпър и нисан gtr но ги разкарах и си взех телата, на магистралата само разни мотори са по бързи но при скорост над 250км/ч на мотор е опасно.
Гумите не ми дреме, Елон пусна спортни поръчал съм ги и тая седмица в сервиз на тесла ми слагат спортните, $6000 само…
Вие тука си умувайте докато аз си Прая кефа по пътя за работата и обратно, то тва тука са състезания на хайуея мания отвсякъде но Двг вече са слабички…не е маняшко с тях.
С доджа и нисана давах луди кинти за поддръжка а тая нова тесла ми излиза без пари карането…
Като не са позволили на Тесла да довърши проекта си за високочестотно енергийно поле, ще лангъркаме по 1 тон батерии.
Това е наистина олигофренска статия, която почти иска да ни убеди, че колите с ДВГ почти толкова вредни за природата, колкото и електромобилите.
Най-олигофренското твърдение в статията е, че поради по-голямото си тегло, гумите на електромобилите се износват по-бързо (което е вярно!), но което съответно води до по-голямо замърсяване на природата !?! (очевидно от износването на гумите). По-абсурден аргумент от този не вярвам някой да може да измисли!!!
Ами тва нали тока за зареждане на афтомобила трябва да се произведе и то пак се замърсява но чрез електроцентралите не от колите.
Теглпто е фактор N1. Говорим за средно около 100 кг.батерия за 100 км. пробег. Така един седан от 1600 става над 2000 кг за 400км.пробег, което е минимумут в момемта. Лулсозните ел коли опират 3 тона. И от теглото идват много проблеми за който не се говори. Гумите – отделят много много токсичен прах при износването. Заради рекуперацията и теглото при ел колите този прах е в пъти повече. Особен проблем е това в градовете, заради спри – тръгни. 3 тона увреждат пътната мрежа 2 пъти повече от 1.5 тона. Отпадъка от батериите и самото им производство е пагубно за околната среда…Абе крие се пълната картина. Защото скритата идея зад ел. колите е не екото , а свързаността. Разбирате ли че вкарвайки ви в мрежата , някой има пълен контрол над милиони автомобили от един компютър. Пълен контрол! Гледа ви, слуша ви, може да командва и движението на колата. Ако реши, цял един град утре може да бъде блокиран. Например при планирана стачка.
с усъвършенстването на технологиите и ии трябва да се очисти планетата 95% от човекоподобни създания с изключения на животни и хора живеещи напълно натурално в природата. иначе цялото човечество и нейните постижения ще отидат на м..а му.
Държа да почертая, че статията е за плъгин срещу чисто електрически, а не за ДВГ срещу електрически. Рекуперация при спиране имаме и при двата. И да – плъгин е по-доброто решение, поне за момента, защото има главното предимство – несравнимо по-голяма независимост. Дори и да останеш без говиво, че се обадиш на някого да дойде с туба, сипваш и продължаваш. Останеш ли без заряд, трябва да викаш пътна помощ. Общо взето караш от зарядна станция до зарядна станция. Като при това разгеждате само най-благоприятната за ел.автомобилите ситуация. Т.е. живееш в град, но имаш къща или поне гараж, в който вечер да зареждаш. Какво правим с тези (а те са повечето), които живеят в блок и са паркирали в уличката пред блока? Какво правим с всичките камиони, самолети, селскостопанска техника, отдалечените райони и т.н.? Как си преставяте дори такситата, които въртят нон стоп?
ама утре ! Ако изминаваш по 17 километра на ден, тогава въобще не ти трябва автомобил, умнико !
А какво да кажем за двг кочините, при които над 60% от енергията отива в топлина? Ел колите са много по-екологични във всички отношения, това е и бъдещето!
Тоя дето е писал статията е голяма невежа….и за спирачките [ спирачките почти не се използват при ел. авт., използва се рекупилация] и за теглото на ел. батерията.
Всеки дървен философ си дрънка на воля.
ДВГ се произвеждат от големи отливки метал…имат стотици части…за горивата трябва добивна индустрия, цистерни, помпи и сервизиране на всичко това…
И космическите кораби имат същия проблем. Колкото е по-тежък, още повече гориво с по-голяма маса е необходимо, за да се изстреля.
Всичко е ОК ама сте пропуснали да напишете нещоза утилизацията на батериите – заравяне, киселини и тежки метали в почвата… Та каква екология какви 5 кинта при тези електрокари??!!
Kato ne ste kompetentni ne puplikuvaite ili se nazovete s istinskite imena za da vi SE prismivat kompetentnite a tezi koito sa vi dopusnali da komentirate sa za uvolnenie.karam (Kona) ot parvite 2.500km s 5 zarejdane I to dekemvri
Явно нашите специалисти са по добри от тези на Toyota.
Човека просто не харесва електрически автомобили и използва всевъзможни аргументи против, без значение дали са актуални или дори дали има нещо вярно в тях!
По глупава статия за електрическите автомобили небях чел. Автора има нужда от ограмотяване по темата
Имам електрическа кола и такива проблеми нямам.
Ел. Колите не износват спирачки защото спират динамично. Т.е. използват двигателя за спирачка и така връщат ток в батерията. Дисковите спирачки се включват в краен случай.
А какво ще кажете за смяната на маслото на всеки 15000км. Средно една кола с ДВГ. За живота си изразходва средно 500л. Масло. И 5 акомулатора Това не замърсява ли допълнително