В интернет пространството се появяват все повече уебсайтове, напомпани с генерирано от изкуствен интелект съдържание и предназначени за автоматично поставяне на „програматик-реклами” в тях. Същевременно такива сайтове често разпространяват дезинформация.
Рекламодателите са изправени пред нов вид безскрупулно ограбване на техните бюджети. Повече от 140 големи марки рекламират на фалшиви сайтове, чието съдържание е изцяло генерирано с помощта на чатботове, установи изследователската фирма NewsGuard.
Повечето от рекламите, които се озовават на тези сайтове, идват от Google, въпреки че политиката на компанията забранява рекламирането на сайтове, които съдържат „подобно на спам, автоматично генерирано съдържание”, отбелязва в публикация MIT Technology Review.
Голяма част от компаниите, които рекламират в мрежата, практикуват автоматизирано закупуване на рекламни площи чрез специални онлайн платформи. Програматик-рекламирането означава закупуване на персонализирани импресии, които само целевата аудитория ще види. Кои ресурси са най-подходящи за това се определя въз основа на данни за аудиторията и използване на алгоритми с изкуствен интелект (AI), базирани на сложни изчисления.
В резултат на тази методология, рекламодателите могат да плащат за разположение на техните послания на сайтове, за които не знаят нищо. Човешкото участие в процеса е минимално, ако изобщо има такова.
Естествено, всякакви любители на бързите пари се опитват да използват програматик-рекламата. Започнаха да се появяват различни „ферми за съдържание” и „сайтове за реклами”, където срещу много скромно заплащане хората създават нискокачествено съдържание с единствената цел да привлекат роботи, които автоматично поставят реклами.
Използваните тактики включват примамливи заглавия за кликване (кликбейт), видеоклипове с автоматично пускане, изскачащи прозорци и всичко друго, което позволява на създателите на такива сайтове да изтръгнат възможно най-много пари от рекламодателите.
Според Националната асоциация на рекламодателите на САЩ, до 21% от рекламните импресии идват от такива „боклучиви” сайтове. Като цяло рекламодателите губят около 13 милиарда долара годишно от подобни уеб-ресурси.
С появата на генеративни чатботове ситуацията стана още по-сложна: според NewsGuard всяка седмица се появяват средно 25 нови сайта, задръстени с генерирано от AI съдържание, предимно новинарско. Тези уеб ресурси не вдъхват доверие, но в същото време интензивността на производството на съдържание в тях е колосална: един от сайтовете публикува до 1200 статии на ден.
Някои сайтове са по-убедителни от други. Техните администратори дори създават илюзията за съществуване на цяла редакция – с фалшиви биографии и снимки, генерирани от AI.
NewsGuard обаче е намерил начин да идентифицира фалшивите сайтове. Тъй като се генерират автоматично, без човешка проверка, те съдържат в изобилие текстове, типични за чатботовете. Например, често се наблюдават фрази, характерни за ChatGPT, когато ботът отказва да обработи заявка по етични и морални причини.
Големите марки рядко одобряват ръчно поставяне на реклами, разчитайки на добросъвестността на сайтовете, които участват пряко в разпространението на реклами в мрежовите ресурси. Най-големият подобен рекламен оператор е GoogleAds, чиито правила забраняват публикуването на реклами на съмнителни ресурси. И въпреки това, до 90% от рекламите във фермите за съдържание все още идват от Google.
Дезинформацията, която се намира на такива ресурси, заслужава специално внимание. Според публикацията на MTR, икономическата динамика на фермите за съдържание вече насърчава създаването на сайтове-примамки за кликове, които са пълни с откровени лъжи. След като NewsGuard се свърза с Google, компанията премахна рекламите от много фалшиви сайтове.