Дигиталната реклама се възстанови от „тъмните дни”

Платформите за онлайн реклама влязоха в сезон на високи печалби
(снимка: CC0 Public Domain)

Пазарът на цифрови реклами най-накрая се възстановява от „тъмните дни”. След бруталната 2022 г., когато марките се разклатиха от инфлацията, и белязаната от съкращения на разходите 2023 г., водещите компании за дигитална реклама отново започнаха да растат със стабилни темпове.

През седмицата Meta, Snap и Google отчетоха резултати за първото тримесечие с ръст на приходите, който надхвърли прогнозите на анализаторите, и с темпове, невиждани от поне две години, отбелязва CNBC. Техните финансови показатели се движат основно от подобренията в рекламния бизнес.

Компаниите влязоха в сезона на печалбите в благоприятна позиция, тъй като резултатите им ще бъдат сравнявани с исторически слаби периоди. Но инвеститорите и анализаторите са предпазливи в очакванията си, предвид политическата и икономическа нестабилност на различни пазари по света и продължаващите предизвикателства, породени от високите потребителски цени.

Meta, която първа в групата отчете резултати, разсея някои страхове в сряда, показвайки 27% скок на приходите за първото тримесечие – до 36,5 милиарда долара. За компанията-майка на Facebook това беше най-силният темп на растеж от 2021 г.

„Когато Meta беше в мрачни дни преди две години, компанията знаеше какво трябва да направи, за да се върне на пистата”, пишат анализатори от Bernstein в бележка след отчета за приходите.

Тази тъмна ера се определя от комбинацията от макроикономически предизвикателства и промяната на поверителността в iOS на Apple, което затруднява социалните медии да насочват реклами към потребителите. Meta загуби две трети от стойността си през 2022 г. и беше принудена драстично да намали броя на служителите.

Но Meta отговори на предизвикателството, като преустрои рекламната си система с помощта на сериозни инвестиции в изкуствен интелект, така че да може да доставя стойност на марките въпреки блокадата, наложена от Apple. Цената на акциите ѝ почти се утрои през 2023 г.

Докато резултатите на компанията за първото тримесечие надминаха всички прогнози, в четвъртък акциите се понижиха, след като главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг фокусира своя коментар върху многото начини, по които Meta харчи пари в области извън рекламата, по-специално в метавселената.

„Исторически сме виждали голяма волатилност в нашите акции, когато инвестираме в мащабиране на нов продукт, но все още не го монетизираме”, каза Зукърбърг в коментар за печалбите късно в сряда.

Анализаторите на Bernstein, които препоръчват закупуване на акции, заявиха, че рекламните приходи на Meta са водени от силата на онлайн търговията, игрите, развлеченията и медиите и, че търсенето на реклами в Китай „остава силно”. Meta се възползва от скока на разходите от китайски дискаунтъри като Temu и Shein.

„Без да звучите прекалено религиозно, вие или вярвате в Зук, или не, а ние вярваме”, пишат анализаторите.

Последва Alphabet, която обяви резултати в четвъртък, отчитайки приходи от реклами за първото тримесечие от 61,66 милиарда долара, с 13% повече на годишна база. Приходите от реклами в YouTube скочиха с 21% до 8,09 милиарда долара.

Компанията като цяло отбеляза ръст от 15% – резултат, наблюдаван за последно през 2022 г., а акциите ѝ скочиха с 10% в петък, най-рязкото покачване от 2015 г. насам.

По време на разговор за тримесечните резултати с инвеститори, финансовият директор на Alphabet Рут Порат каза, че компанията е „много доволна” от инерцията на своя рекламен бизнес.

Анализаторите от Citi коментираха в петък, че по-широката рекламна среда “очевидно се укрепва”, което сочи към ускоряване на растежа на рекламата в Google Search и YouTube. „Излизаме от Q1 постепенно положителни за акциите на Alphabet”, пишат анализаторите, запазвайки препоръката си за покупка.

Акциите на Snap скочиха с 28% в петък, след като компанията отчете 21% увеличение на приходите до 1,19 милиарда долара, най-силният ръст от две години. През всяко от последните шест тримесечия на Snap продажбите или растат с едноцифрени числа, или намаляват.

Компанията каза в писмо до инвеститорите, че вижда ускоряване на търсенето в своята рекламна платформа и се възползва от подобрена работна среда.

Анализаторите на Deutsche Bank пишат в доклад от петък, че Snap е постигнала „много необходим” ритъм и че нейният рекламен пакет е отново на релси. Според тях, инвеститорите изглеждат „най-окуражени от инвестициите в рекламната платформа, които са все по-обещаващи”. Въпреки това, акциите на Snap все още падат с 14% за годината.

Инвеститорите ще получат по-ясна картина за пазара на цифрови реклами следващата седмица с отчетите във вторник на Pinterest и Amazon, която се превърна в гигант в онлайн рекламите. Reddit ще последва на 7 май, отчитайки печалби за първи път след първоначалното публично предлагане на акции през март.

Коментар