Производители и потребители на хартия гледат към зелени хоризонти

Зелена трева замества част от дървесината, обикновено използвана за направата на хартия
(снимка: CC0 Public Domain)

Макар че промишлеността изразходва много дървесина и произвежда изключително много отпадъци, опаковките, направени от трева, и новите строителни материали сочат към по-устойчиви пътища.

 Том Касауърс

Швейцария е известна с планините, сиренето и шоколада си. Не така добре известно е, че Линдт, швейцарският производител на шоколад, опакова специалитетите си по един „по-зелен“ начин.

В хартиените опаковки, използвани за някои от продуктите на Линдт, се преплитат зелени нишки. Това е повече от цветен акцент — зеленото всъщност е истинска трева, която замества част от дървесината, обикновено използвана за направата на хартия.

Натиск върху горите 

Промяната е резултат от многогодишни изследвания, провеждани от немския производител на хартия Creapaper и частично финансирани от ЕС по проект, наречен Grass Paper (Хартия от трева).

„Натискът върху горите е твърде голям“, казва Михаел Шацшнайдер, главният финансов директор на Creapaper. „Ето защо искахме да намерим алтернатива за опаковките, които може да изглеждат като продукт с ниска стойност, но само за тях всяка година се произвеждат милиони тонове хартия.“

Хартиената промишленост е един от най-големите потребители на дървесина в света, като на нея се дължат 33-40 % от глобалната търговия в отрасъла. Само в Европа целулозно-хартиената промишленост осигурява 179 000 работни места и принос от 21 милиарда евро към брутния вътрешен продукт на ЕС.

Световното производство на хартия достигна рекордно ниво от 415 милиона тона през 2021 г. според Международната агенция по енергетика. В допълнение към това полученият отпадък често остава неоползотворен.

Точно както производството на хартия може да намали отпечатъка си върху околната среда, отпадъкът също може да се намали, като се използва в редица приложения.

Без отпадъци

„Производството на хартия нараства“, казва Хуан Хосе Сеприя, ръководител на проект в испанската строителна компания ACCIONA Infraestructuras. „Това оказва нарастващ натиск върху горите ни и произвежда повече отпадъчен материал. Достигнахме етапа, на който заводите за хартия не знаят какво да правят с него.“

Сеприя координира отделен проект, финансиран от ЕС, с името PAPERCHAIN, който се изпълнява в продължение на четири години, до август 2021 г., и има за цел да се справи с проблема с отпадъците. Едно от местата е Словения, където в строителен проект бяха използвани хартиени отпадъци.

Тъй като Словения е планинска страна, често се налага да се строят подпорни стени за предотвратяване на свлачища според Кармен Фифер Бижак, ръководител на катедрата по геотехника и пътна инфраструктура към словенския национален инженерно-строителен институт, или ZAG.

Обикновено строителните компании използват чакъл за изграждането на такива прегради. В този случай обаче проектът използва нов материал, наречен MUDIPEL, който е произведен от отпадъци — основно утайки и пепел от хартия — взети от местен завод за хартия.

Тези материали понастоящем нямат приложение и се изхвърлят.

„Да преобразуваме хартиените утайки и пепелта в строителен материал бе предизвикателство“, казва Фифер Бижак. „Новият материал трябваше да изпълнява същите функции като стария. А освен това трябваше да докажем, че не е вреден за околната среда.“

Строителен материал

Проектът например трябваше да намери оптималната комбинация от пепел и утайка, както и да определи степента на пресоване на материала, за да работи по най-ефективния начин.

MUDIPEL постигна целта, която бе поставена. Фифер Бижак казва, че новият материал вече се използва в други строителни проекти.

„Доказахме, че е възможно“, казва той. „Показахме на инженерите и строителните компании, че това е надежден продукт.“

Освен това според Фифер Бижак той е дълготраен и има същите механични свойства като традиционния материал.

PAPERCHAIN разработи пет от тези технологии в Европа.

В Португалия проектът превърна отпадъчни продукти, като отпадъчен шлам, съдържащ вар, в основни материали за производството на бетон и асфалт, които бяха използвани за строителството на пътища в страната. В Швеция проектът използва отпадъци от производството на хартия за предотвратяване на просмукването в почвата на вредни химикали, изпускани при миннодобивни дейности.

„Вече построихме повече от шест километра пробни пътища с хартиен отпадък“, казва Сеприя. „Някои от тези технологии са готови за широкомащабна употреба. Вече можем да започнем да използваме отпадъка от заводите за хартия по начини, полезни за обществото.“

Хартия от трева

Обратно в Германия Creapaper също има готовност да пусне на пазара своя съдържащ трева продукт след приключване на финансирания от ЕС проект, който продължи от октомври 2018 г. до ноември 2020 г.

Компанията се намира близо до град Бон в западната част на Германия и има около 35 служители.

„Непрекъснато подобряваме технологията си“, казва Шацшнайдер. „Днес обаче най-важното нещо за нас е да убедим търговските марки да използват хартия, направена от трева.“

Creapaper използва трева за производството на хартиена маса, която след това може да се използва от заводите за производството на хартия или картон, които се продават основно като опаковъчни материали. По принцип това е смес от 30 % тревна и 70 % дървесна маса, което може да спаси от унищожение голям брой дървета.

От гледна точка на снабдяването тревата е добра алтернатива на дървесината според Шацшнайдер.

„Тя е широко разпространена навсякъде“, казва той. „Тя е глобален ресурс. Фермерите също вече имат опит в събирането ѝ в бали сено. Можем да произвеждаме големи количества по минимално инвазивен начин.“

В допълнение на това според Шацшнайдер производството на тревна маса е по-екологично от производството на същото количество дървесна маса. Един тон тревна маса изисква около 10 литра вода, докато за същото количество дървесна маса ще са необходими около 1500 литра.

Резултатът за Creapaper е оцветена в зелено опаковъчна хартия. В тази област компанията търси големи търговски договори като този с Линдт.

Creapaper постоянно увеличава производството си и изглежда уверена в бъдещия си растеж.

„В момента сме в процес на ускорено разрастване“, казва Шацшнайдер. „Необходима е още работа, но убеждаваме все повече и повече марки да се обърнат към нашата хартия.“

Тази статия е публикувана за пръв път в Horizon, списанието за изследвания и иновации на ЕС. Изследванията в тази статия са финансирани от ЕС.

Коментар