Бизнесите в България, големи и малки, изграждат все повече свои технологични услуги – вътрешни и за крайни клиенти – в „облака”. Сега те имат възможност за директна свързаност към Google за своите облачни начинания, наред с подкрепа за осъществяване на пилотните си проекти директно от голямата интернет компания. Това стана възможно благодарение на т.нар. „точка на присъствие” на Google в софийския център за данни на Equinix и подкрепата на Cloud Office, сертифициран облачен партньор на Google. Развитието на този вид услуги се явява ново поколение системна интеграция – такава, при която всички нововъведения, конфигурации и настройки се случват „с няколко клика на мишката”.
Почти няма компания с информационна инфраструктура, която да не е поставила поне част от своите ИТ дейности „в облака”. Функционирането на някои бизнеси изцяло зависи от облачните ресурси (какъвто е случаят с нас, уеб-медиите). Големите облачни платформи като Google Cloud, Microsoft Azure и Amazon Web Services носят значителни предимства от гледна точка на мащабируемост, ценова гъвкавост и надеждност.
Българските компании вече могат да си позволят директна свързаност към „облака” на Google от центъра за данни на Equinix в София. В него голямата технологична компания има своя „точка на присъствие” (PoP). Възможността за пряко „скачване” с Google Cloud е забележителна, като се има предвид, че 42% от трафика на уеб-гиганта минава през центровете за данни на Equinix, посочи Здравко Николов, изпълнителен директор на Equinix за България. Освен това България е една от първите страни в целия регион, която може да предложи подобна директна връзка. Самите центрове за данни на Equinix са общо над 250 и са разположени по целия свят, формирайки мощна и добре разпределена опорна мрежа за взаимосвързаност.
Софийският център на Equinix (с две физически тела – SO1 и SO2), е внушително съоръжение не само заради използването на най-модерните технологии за центрове за данни; през него минава по-голямата част от всичките 16 петабайта трафик, който преминава през България – включително този от Западна Европа към регионите на изток и югоизток от Черно море. Обхватът на тази свързаност означава, че чрез SO1 и SO2 се адресират общо около 300 милиона души население.
От около година в SO1 и SO2 има точка на присъствие на Google. Така българските бизнеси могат да се включат към облачната инфраструктура на Google директно – в най-буквалния смисъл, чрез кабел за данни, който стига до въпросната PoP. От друга страна, благодарение на експертизата на Cloud Office – официален Google партньор с европейско покритие – организациите у нас могат да впрегнат директната свързаност в полза на своите специфични проекти за миграция към облака или за създаване на хибридна инфраструктура от външни, облачни системи и вътрешни, „on-premise” технологии.
Има два метода за осъществяване на тази директна свързаност. Компаниите, които имат собствено присъствие в SO1 или SO2 чрез колокация, могат да разчитат на пряка кабелна връзка към PoP на Google вътре в самия център за данни. За тези, които не разполагат със съоръжения в SO1 или SO2, е приложима схемата за свързване посредством партньор – в случая българския офис на Equinix.
Управлението на взаимосвързаността към Google Cloud се осъществява чрез системата Equinix Fabric. Тя е достъпна за всички клиенти на Equinix „по подразбиране”. Но Fabric може да се ползва и без наличието на колокация – стига организацията-потребител да има достъп до Equinix чрез партньор, обясни Рени Гуевска, инженер продажби в Equinix.
По време на демонстрация, която Equinix и Cloud Office проведоха в сградата на SO2 тази седмица пред представители на големите финансови и телеком организации у нас, стана видно, че настройването на свързаността към Google Cloud се случва само с няколко кликвания на мишката в интерфейса на Equinix Fabric. За целта трябва да се дефинират изходящата точка (SO2), капацитетът на връзката, облачната платформа.
Това е тенденция, която набира скорост и тепърва ще наблюдаваме, сподели Здравко Николов. Системната интеграция все по-малко се изразява в монтиране на хардуер и мрежова техника, свързване на пач-корди, конфигуриране на отделни устройства; днес интеграцията на системите се случва на приложно ниво, чрез апликациите. Респективно самите инженери в областта на системната интеграция все по-рядко ще се занимават с посещения на офиси и подразделения, внасяне и местене на техника, опъване на кабели. Системните интегратори дори може да нямат собствен склад. Вместо това те се фокусират върху формирането на идеалната облачна среда за конкретната организация и нейните специфични нужди – или на създаването на точната хибридна конфигурация между облачна платформа като Google Cloud и вътрешните ИТ ресурси (on-premise).
Точно на това място се включва и експертизата на Cloud Office. Освен че съдейства за намиране на идеалното вписване на „облака” в корпоративната инфраструктура, компанията предлага и две други ценни възможности за всички бизнеси, мигриращи към Google Cloud. Едната от тях е достъпът до т.нар. кредити от Google. Според Иво Зимбилев, управляващ партньор и търговски директор в Cloud Office, това е директна финансова подкрепа за използване на облака на Google с цел реализацията на пилотни проекти, особено такива с потенциал да се окажат емблематични за дадена индустрия или сектор или пък подходящи да послужат за образец за даден бранш или конкретен регион. Втората възможност предвижда Google да финансира частично или изцяло експертната работа по интеграцията на клиентската организация с облака.
Тези две бонусни схеми са достъпни за предприятия от всякакъв размер и вертикална специализация, уточни Зимбилев. Той очаква мнозинството предстоящи проекти на компанията да се фокусират върху „най-лесната” част от миграцията към облака – бекъпа.
Освен всички традиционни удобства на Google Cloud подходът на Equinix и Cloud Office има и още един важен аспект: регулаторното съответствие. С център за данни в София и PoP на Google в столицата е лесно постижимо спазването на всички национални и европейски нормативни изисквания, например относно защитата и неприкосновеността на личните данни, финансовия мониторинг и др.