Идва ли краят на интернет „бисквитките”

Промени в браузъра Chrome може да повлияят силно на онлайн рекламата
(снимка: CC0 Public Domain)

Google обяви началото на важен за бъдещето на интернет експеримент. От 4 януари 2024 г. браузърът Chrome ще започне да блокира „бисквитки” на трети страни за 1% от потребителите. Въз основа на резултатите ще бъде взето решение за мащабиране на инициативата за цялата аудитория на браузъра.

Още преди няколко години Google обяви намерението си да спре да поддържа бисквитки на трети страни от началото на 2020 г., но многократно отложи прилагането на това решение за по-късна дата, давайки време на участниците в рекламния пазар да се подготвят за последствията, отбелязва The Register в публикация по темата.

Ролята на бисквитките

Бисквитките (cookies) позволяват на уебресурсите да съхраняват информация от страната на потребителя, която може да бъде използвана отново при следващо посещение, например за оторизация, проследяване на движенията на потребителя в сайта или записване на други статистики.

Бисквитките на трети страни могат да се появят на устройството на потребителя, когато в страницата, която той посещава, има съдържание от външни сайтове (т.нар. трети страни), включително рекламни банери. Използвайки бисквитки на трети страни, рекламодателят може да създаде хронология на сърфирането за конкретен потребител на всички уебсайтове, на които е поставена неговата реклама.

От една страна, това позволява да се повиши ефективността на рекламата чрез формиране на по-пълна картина на интересите на потребителя въз основа на информация за посетените от него страници; от друга страна, това нарушава поверителността на сърфирането в интернет.

Някои от конкурентните браузъри на Chrome вече изоставиха бисквитките. Google, за разлика от своите конкуренти, не бързаше да направи това, тъй като е силно зависим от приходите от реклама, а ефективността на рекламата пряко влияе върху приходите на компанията.

Преди да изостави такъв инструмент за насочване на реклами като бисквитките, компанията трябваше да намери достоен заместител, който да отговаря както на интересите на потребителите на Chrome, така и на пазара, и на самата Google. Корпорацията възнамеряваше да реши този проблем с помощта на инициативата Privacy Sandbox.

Пясъчник за поверителност”

Privacy Sandbox беше обявен от Google през август 2019 г. В рамките на инициативата се разработват отворени стандарти (включително с участието на W3C), чието внедряване в браузърите ще позволи на рекламодателите да показват подходяща реклама дори след като бисквитките на трети страни бъдат анулирани, като същевременно се събира само необходимият минимум потребителски данни.

Едно от решенията, предложени от Google, е FLoC (Federated Learning of Cohorts), което групира потребителите по интереси, а не по индивидуални идентификатори, както е в момента при използването на бисквитки. Инициативата предизвика буря от критики от страна на конкурентите на Google в рекламния бизнес. Участниците в този пазар изразиха опасения, че в резултат на внедряването на Sandbox те могат да загубят достъп до ценни данни, докато Google ще ги запази, като по този начин ще спечели значително конкурентно предимство.

Факт е, че много потребители свързват своя акаунт в Google с Chrome, за да синхронизират автоматично отметки, история, пароли и т.н. между различните използвани устройства. Това на теория позволява на Google да анализира интересите на такива потребители, без да използва бисквитки.

Малки стъпки към големи промени

Притесненията на играчите на рекламния пазар привлякоха вниманието на антитръстовите регулатори в някои страни. По-специално, Службата за конкуренция и пазари на Обединеното кралство (CMA) предупреди Google да не бърза с приемането на технологии, разработени в рамките на инициативата Privacy Sandbox, което може да отслаби нивото на конкуренция в областта на онлайн рекламата.

Google, осъзнавайки, че действията му привличат голямо внимание от участниците на пазара и регулаторите, реши да въведе допълнителни средства за защита на поверителността на потребителите постепенно и да докладва всеки следващ етап от тази процедура предварително и публично.

Така през ноември 2023 г. интернет компанията обяви, че ще започне да тества деактивирането на бисквитките на трети страни в браузъра Chrome през първото тримесечие на 2024 г. По-късно Google уточни, че първоначално ще тества функция, която блокира бисквитките на трети страни по подразбиране, наречена Защита от проследяване (Tracking Protection), с не повече от 1% от потребителите на браузъра Chrome.

Според вицепрезидента на Google Антъни Чавес, който ръководи проекта Privacy Sandbox, абсолютно всички потребители ще бъдат прехвърлени към Tracking Protection през втората половина на 2024 г.

Очаквани проблеми с някои сайтове

Експериментирайки с блокирането на бисквитки на трети страни, Google осъзнава свързаните с това рискове. През ноември 2023 г. водещият инженер по разработката на Blink (технологията за рендеринг на Chrome) Рик Байърс, заяви, че има „умерен“ риск определени интернет ресурси да загубят своята функционалност в Chrome с технологията за защита от проследяване.

Въпреки факта, че повечето уебсайтове са адаптирани към браузърите Safari и Firefox, които блокират бисквитките на трети страни от относително дълго време, все още има някои уебресурси, които не работят или поне декларират, че не работят без бисквитки от трети страни.

По данни на Google, през декември 2023 г. около 47% от всички уеб страници, отворени от потребители, са се опитали да анализират бисквитки на трети страни. Според актуална статистика на StatCounter, браузърът Chrome се използва на 62,85% от свързаните към интернет устройства в света.

Коментар