Важна промяна в услугите на Meta в Европа 

Европейските потребители ще получат по-голям контрол върху данните си в платформите на Meta (снимка: CC0 Public Domain)

Потребителите в Европейския съюз (ЕС), Европейското икономическо пространство и Швейцария ще получат повече контрол върху техните данни в широко използваните платформи на Meta – Instagram, Facebook и Messenger. Промяната се налага от новия закон за цифровите пазари (DMA), който влиза в сила в Европа през март тази година.

Meta обяви, че потребителите ще могат да разделят своите профили в Instagram, Facebook и други Meta услуги, като по този начин ще блокират обмена на данни между платформите. Това е отговорът на компанията на изискванията на новите европейски регулации, насочени към засилване на защитата на данните на потребителите и увеличаване на конкуренцията на пазара на цифрови услуги, отбелязва The Verge.

Освен това потребителите ще могат да използват Messenger като самостоятелна услуга, която не е свързана с Facebook акаунт. Това важи и за онези, които преди са свързали своите акаунти във Facebook и Instagram – сега те ще могат да прекратят връзката между тях. Страницата за поддръжка на Meta пояснява, че това свързване на акаунт е използвано за насочване на реклами, препоръки за персонализирано съдържание и съобщения.

Важно е да се има предвид, че промените ще засегнат и услуги като Facebook Marketplace и Facebook Gaming. Потребителите ще могат да използват тези услуги, без да споделят информация с основните си акаунти във Facebook. Но Meta предупреждава, че това може да доведе до намалена функционалност на услугите.

Така например, ако използвате Marketplace без данни от Facebook, ще трябва да комуникирате с купувачи и продавачи по имейл, а не чрез Messenger. Потребителите на Facebook Gaming, които са прекратили връзката с акаунта си във Facebook, ще могат да ползват само игри за един играч.

Новината от Meta следва подобно съобщение от Google, който по-рано този месец обяви, че ще позволи на потребителите да спират споделянето на данни между услугата за търсене, YouTube, Google Maps и Chrome. И в двата случая тези промени са резултат от DMA, който влиза в сила на 6 март.

Meta и Alphabet (в състава на който е Google) бяха включени в списък от шест компании, определени като „пазачи” или „портиери” в контекста на DMA през септември миналата година.

Днешното съобщение на Meta следва изявление от компанията в началото на декември, че ще ограничи междуплатформените съобщения между потребителите на Instagram и Facebook. Това означава, че членовете на тези мрежи вече не могат директно да си изпращат съобщения. Meta обаче не посочи DMA като причина за промяната. Миналия ноември компанията въведе платени абонаменти без реклами за потребители на Facebook и Instagram в ЕС.

В допълнение към регулирането на обмена на данни между услугите, DMA включва широк набор от правила, насочени към подобряване на конкурентните условия за европейския бизнес, зависим от платформи за дигитални „пазачи”, главно американски.

Други значителни промени, очаквани в резултат на предстоящото влизане в сила на DMA в ЕС, включват изисквания услугите за съобщения като WhatsApp и Facebook Messenger да бъдат съвместими с конкурентни платформи, както и Apple да отвори iOS за изтегляне и инсталиране на приложения от магазини на трети страни.

Коментар