Анализът на данни – тенденциите през 2024 година

AI ще навлиза все по-агресивно в бизнес анализите като помощник както на разработчиците и анализаторите, така и на потребителите (снимка: CC0 Public Domain)

Фирмените данни стават все по-значим аспект от работата на компаниите и неслучайно мнозина ги наричат „петрола на бъдещето. Сами по себе си обаче те нямат стойност, ако не бъдат организирани и анализирани, за да предоставят информация. Тук на помощ идват Business Intelligence (BI) системите, които събират, анализират и управляват данните в организациите, въз основа на различни източници – счетоводен софтуер, CRM и ERP софтуер, трафик на уебсайт и други.

През последните месеци BI сегментът се развива изключително динамично под влиянието на изкуствения интелект и други нови технологии, а очакванията са през 2024 г. той тепърва да се променя още повече. Експерти от компанията за бизнес софтуер Тим ВИЖЪН България публикуваха прогноза за тенденциите в анализа на данните през настоящата година:

Изкуствен интелект

AI ще навлиза все по-агресивно в бизнес анализите като помощник както на разработчиците и анализаторите, така и на потребителите. Генеративният изкуствен интелект вече е част от водещи платформи в този бранш. Tableau например наскоро представи своето решение Tableau Pulse като първа стъпка от AI-базираната си стратегия за развитие. Изкуственият интелект ще намира все по-голямо приложение и в прогностичните анализи, които предсказват бъдещи състояния на бизнеса, както и в автоматизирано създаване на визуализации, откриване на зависимости и развиващи се тенденции и др.

По-широк достъп на потребителите

„Анализите вече не са поле, запазено за анализатори и ИТ специалисти. Големите BI платформи като Tableau снижават до минимум бариерите за достъп на увеличаващ се кръг потребители до силата на данните”, коментира Даниела Димова, маркетинг мениджър в Тим ВИЖЪН България.

Същевременно компаниите осъзнават ограниченията на „self-service” подхода и проактивно инвестират както в обучение на служителите си, така и в решения, подобно на Tableau Pulse, в които потребители без опит в бизнес анализите могат да задават въпроси към данните на естествен език и да получават разбираеми графики, анализи и обяснения.

Каталози с предварително подготвени решения

Потребителите сами могат да използват каталозите с готови решения като основа при своите анализи, за да спестят време и усилия. Пример за това e Tableau Accelerator – той се развива все по-динамично и включва разработени от партньори приложения и вертикални решения, които потребителите на Tableau могат да използват за по-ефективна работа с данните.

Управление и каталогизиране на данните от различни източници

С оптималното управление и каталогизиране на данните от различни източници се гарантира не само тяхната сигурност (което ще е ключово и тази година), но също така се улеснява достъпът на хора от различни отдели до проверени и достоверни данни, подходящи за тяхната работа.

Създаване на култура на информационна грамотност

„Важно е да се възпитава в екипите не само навик да търсят и базират решенията си на данните (фирмена култура, базирана на анализите, за която се говори вече от доста години), а и способност да разбират данните и да извличат от тях полезни изводи”, казва Даниела Димова. Визуалните анализи с тяхната способност да представят големи обеми данни с разбираеми и лесни за възприемане и обработка графики ще продължат да набират скорост и да се развиват.

Вграждане на BI графики и работни табла в бизнес приложения

Embedded Analytics е подход, който набира все по-голяма популярност, като позволява на потребителите да имат достъп до подходяща за тях информация и да използват силата на данните в ежедневната си работа, без да прекъсват работния си процес.

Коментар