Германия все още търси специалисти по MS-DOS и Windows 3.11

Преходът към модерни операционни системи може да продължи десетилетия
(снимка: CC0 Public Domain)

Германия, най-развитата европейска икономика, има остра нужда от системни администратори, които владеят “древните” операционни системи MS-DOS и Windows 3.11. Оказва се, че тези платформи все още се използват в немската железопътна мрежа. 

Търсенето на такива специалисти се усложнява от факта, че много от днешните системни администратори все още не са били родени, когато организациите използваха Windows 3.11 и особено MS-DOS. А кадрите, които умеят да работят с двете стари платформи на Microsoft, отдавна са пенсионирани.

Германска железопътна компания публикува на кариерния сайт GULP обява за свободна позиция за системен администратор, от който се изисква да има познания по Windows 3.11 и дори MS-DOS, съобщи Tom’s Hardware. Първата система е една от ранните версии на Windows, предшественик на Windows 95, а MS-DOS е първата операционна система на Microsoft.

Свободното място е забелязано от потребител на социалната мрежа X (бившия Twitter) под псевдонима konkretor (@konkretor). Специалистът, който германската компания, търси, ще администрира системи с процесори, работещи на 166 MHz, и с 8 MB RAM. Това са характеристиките на компютър от средата на 90-те години на 20-ти век, тоест самият хардуер е вече на около 30 години, а операционните системи, с които служителят ще трябва да се занимава, са още по-стари.

Windows 3.11 се появи през април 1992 г. и се готви да отпразнува своята 32-та годишнина. Що се отнася до MS-DOS, тя влезе в петото си десетилетие – съществува от август 1981 г., тоест предстои да навърши 43 години. Сред читателите на Tom’s Hardware има ИТ специалисти, които в миналото са се занимавали с настройката и администрирането на тези системи, но отдавна са се пенсионирали.

Фирмата, която публикува свободната позиция, се занимава по-специално с електронна информационна система за машинистите – тя им предава данните, необходими за безопасността на движението. Според потребителя konkretor, системата обхваща почти цяла Германия. Може да изглежда малко обезпокоително, че съвременните жп линии все още работят на толкова древни системи, но е известно, че операторите на критични системи често изповядват философията „работи, не го пипайте”.

Сред другите решения, с които новият служител на компанията ще трябва да се справи, е софтуер, който управлява системата за показване на информация в кабината на машиниста на високоскоростни и регионални влакове. По-специално, той показва на машиниста най-важните технически данни, и то в реално време.

С други думи, системният администратор ще трябва да поддържа критична система. Освен това тя работи на базата на толкова древни технологии, че много от днешните сисадмини дори не са били родени по времето, когато Windows 3.11 и особено MS-DOS са били широко разпространени.

Интересното е, че MS-DOS беше поддържана от Microsoft много по-дълго от Windows 3.11 – в продължение на 25 години, от 1981 до 2006 г., и това е абсолютен рекорд. Windows 3.11 получаваше актуализации от 1992 до 2001 г., тоест девет години.

Според информация от потребители на портала Hacker News, в немските влакове ICE 1 и ICE 2 се използва система за предупреждение на водача, базирана на стара Microsoft OS. Засега няма официално потвърждение или опровержение на тази информация, но ако всичко това е вярно, софтуерът, базиран на MS -DOS и Windows 3.11, може да се използва още няколко години – до 2030 г. и дори повече, докато влаковете бъдат изведени от експлоатация, според експертите на Tom’s Hardware.

ICE 1 е първият германски високоскоростен влак от серията Intercity-Express. Той беше въведен през 1991 г. и се произвеждаше до 1993 г., но някои екземпляри от общо 59 произведени все още се използват в германската железопътна мрежа. ICE 2 беше пуснат през 1995 г. и се произвеждаше до 1997 г. През това време бяха пуснати 46 влака.

Както ICE 1, така и ICE 2 достигат скорости до 280 км/ч. Тоест система, която не е актуализирана от три десетилетия, захранва с критично важна информация машиниста на влак, който се движи с такава висока скорост.

Коментари по темата: „Германия все още търси специалисти по MS-DOS и Windows 3.11”

добавете коментар...

  1. Анонимен2

    Значи 90% от IT-та ,не са.

  2. Anonymous

    Значи 90% от IT-та ,не са.

  3. Анонимен

    Който не познава DOS, не е истински IT специалист.

Коментар