Продуктови паспорти ще променят начина, по който пазаруваме

Най-удобните технологии за цифровите продуктови паспорти в ЕС изглежда се оказват QR кодовете и RFID чиповете (снимка: CC0 Public Domain)

В целия ЕС започва въвеждане на цифрови продуктови паспорти (DPP) за различните продукти, за да се подобри устойчивостта им. Документите следва да съдържат данни за въздействието на конкретния продукт върху околната среда, за състав, производство и история. Батериите за промишлени и електрически превозни средства ще бъдат първите продукти със задължителни цифрови паспорти от 2027 г. До 2030 г. ще последват и други продуктови категории. Смята се, че това ще промени начина, по който пазаруваме стоки.

Всяка година в Европа се изхвърлят около 30 милиона матраци. По-голямата част от тях се озовават на сметището или се изгарят, казва Бенджамин Мариен. Той е директор в Aquinos – фирма, която произвежда 1,2 милиона матрака годишно. Компанията използва покрития от чист полиестер за повечето нови продукти, тъй като той може да бъде рециклиран.

„Виждаме как се появяват все повече и повече инициативи за разглобяване и рециклиране на матраци“, казва той. „Но това всъщност не помага особено, ако разглобителят няма представа от какво е направен матракът“.

Въпрос на сътрудничество

„Европейската комисия смята, че ако крайният клиент е по-добре информиран, той може да оказва натиск върху производителя и дистрибуторите [да разработят по-устойчиви продукти]“, казва д-р Натача Трехан, експерт по обществени поръчки и кръгова икономика в Университета на Гренобъл Алпи. „Това ще увеличи екодизайна. Много съм щастлив, защото 80% от въздействието върху околната среда се определя на етапа на проектиране“.

Редица индустриални консорциуми, такива като Global Battery Alliance, работят върху разработването на стандарти, включително това, което трябва да бъде включено в цифровия паспорт на всеки продукт и съответните дефиниции. „Невъзможно е да го направиш сам“, казва д-р Трехан. „DPP са чудесен пример за необходимостта от сътрудничество – не само в конкретната верига за доставки, но дори и с конкурентите“.

Две технологии за цифров паспорт

Обратно в завода на Aquinos, екипът въвежда дигитални продуктови паспорти тази година и очаква, че ще маркира по този метод общо един милион матраци до 2027 г. Паспортите ще бъдат прикрепени към стоката по два начина.

Първият е QR код, който потребителите да сканират, за да могат да научат къде е направен матракът и от какво е изработен. DPP може също така да съхранява информация за гаранция и възможност за пране, за да помогне за удължаване на живота на продукта.

При втория начин вътре в матрака ще има RFID етикет за рециклиращите – за достъп до паспорта. За тях това е по-лесното решение: сканира се автоматично автоматично и няма да избледнее или да бъде отрязан.

За да въведе DPP, компанията работи с две други фирми: едната е специализирана в дигитални продуктови паспорти за спално бельо, а другата предлага услуга за технологично внедряване: хардуер, софтуер, технология за цифрова идентификация и етикети. От втората компания казват, не реално в случая създават нова информация като част от процеса, а просто интегрират съществуващи системи и данни.

Опитът на други компании, които се стараят да въведат цифров паспорт, говори, че въпросните два метода за паспортизиране се очертават като най-удачни. Марката за дрехи Nobody’s Child тества дигитални продуктови паспорти в своята колекция есен/зима 2023 г.

„Законодателството постановява, че паспортът на дигитален продукт трябва да бъде нещо, което издържа през целия жизнен цикъл на продукта“, казва Андрю Ксени, основателят на Nobody’s Child. „В момента най-доброто, което можем да направим и което е търговски жизнеспособно, е тъкан етикет, като етикет за грижа за пране“.

Но по-добро решение е обикновеният QR код. „Когато го сканирате, той ви отвежда до [уеб страница], която е уникална за този отделен артикул“, казва той. — Не просто моделът или марката, а конкретно този, който притежавате“. Другият вариант е вграждането на RFID чип.

Производителите често имат множество доставчици за едни и същи суровини и компоненти, така че артикулите, които си приличат, могат да имат различни въглеродни отпечатъци. Данните в DPP ще отразяват тези разлики.

Ксени очаква, че един ден данните от DPP ще трябва да бъдат официално валидирани. „Директивата на ЕС за надлежна проверка на корпоративната устойчивост ще държи компаниите отговорни за целостта на данните, които отчитат, включително твърденията в техните паспорти за цифрови продукти“.

По-добро вторично използване

Но не само обикновените вещи ще имат продуктови паспорти. За новата сграда 100 Fetter Lane в Лондон архитектите Fletcher Priest и инженерите Waterman са поискали от доставчиците да предоставят информация за паспортите на материалите.

Проектът, който трябва да бъде завършен тази година, използва няколко слоя дигитални паспорти за всичко – от материали, през компоненти, до цялата сграда. Паспортите обхващат конструкционната стомана, бетона, отлят на място, сглобяемите бетонни модули, повдигнатия под… Смята се, че заедно те представляват повече от 80% от масата на сградата.

„Сглобяемите елементи на фасадата са проектирани с болтови връзки, които им позволяват лесно да бъдат премахнати и повторно използвани на друго място, в различна конфигурация“, казва Марк Сътън, старши сътрудник в архитектурното студио.

„В края на живота на сградата материалите се документират по такъв начин, че да позволяват повторна употреба под формата на компоненти за сглобяеми елементи, както и рециклиране“, казва той. „Очакваме, че по това време ще има бази данни, които са широко разпространени и пазар за тези материали и компоненти“.

Circuland е стартираща компания, която има за цел да създаде такъв пазар. Неин съосновател е Анастасия Стела, която е и асоцииран консултант по устойчивост за проекта Fetter Lane. „Чрез агрегиране на данни от различни сгради ще има публично достъпна база данни за запаси от материали за споделяне“, казва тя.

„Когато имаме материали в нашите сгради, от които вече не се нуждаем, техните паспорти ще бъдат изпратени на пазара за използвани продукти. Там ще видите тяхната история. Когато елементът бъде закупен и използван в друга сграда, същият паспорт ще да се използва за новия обект“, пояснява Стела.

Коментар