Дори AI хегемонът Nvidia понякога намалява цените

Дженсън Хуанг продава AI ускорители на дъмпингови цени в Китай, притиснат от местните конкуренти (снимка: Nvidia)

Nvidia, най-големият доставчик на AI хардуер, за който някои анализатори твърдят, че продава с 1000% надценка, е принуден да намали цените на новите си уникални ускорители. Причината е необятният китайски пазар, където текат интересни процеси.

Компанията, ръководена от Дженсън Хуанг, започна постепенно да губи китайския пазар, един от основните за нея и други ИТ гиганти като Apple. Nvidia трябва едновременно да спазва ограниченията за износ, наложени от американските власти, и да устои на конкуренцията на китайските компании, особено Huawei. Затова Nvidia предприе крайна мярка за всеки бизнес – намали цените, което удря нейните приходи. Същото направи и Apple с iPhone.

Huawei срещу Nvidia

Лидерът в продажбите на AI ускорители е изправен пред ожесточена конкуренция на китайския пазар от местни ИТ компании. За да остане на него, Nvidia трябва да намали цените на своите продукти, по-специално на уникалните си AI ускорители, създадени специално за китайския пазар, отбелязва Ройтерс.

Ожесточена конкуренция на американския доставчик оказва Huawei, която от 2019 г. насам е под нарастващ санкционен натиск от властите в САЩ. Именно политическите фактори са основната причина за проблемите на Nvidia с Китай.

Американските власти забраняват на Nvidia да доставя най-добрите видео-чипове и AI ускорители в Китай. Ето защо компанията е създаде отделни модели, специално за тази страна, които отговарят на американските ограничения за износ. Пекин, от своя страна, настоява местните компании да купуват AI ускорители от китайски производители, по-специално Huawei.

В резултат на това Nvidia е принудена да продава най-новия си ускорител H20, създаден специално за Китай, с много големи отстъпки. В противен случай продажбите му ще паднат до нулата.

Спешен опит да остане на пазара

Nvidia разработи набързо своя нов ускорител H20. През октомври 2023 г. Съединените щати въведоха нови санкции срещу своя най-голям икономически конкурент, което направи невъзможен износът на устройства, създадени преди това за Китай.

Анонсът на H20 се състоя още през януари 2024 г., но първите му партиди преминаха китайската граница едва през май 2024 г. Сред основните клиенти на Nvidia е холдингът Alibaba Group, който поръча 30 хиляди броя H20 за своите изследвания в областта на изкуствения интелект.

Но Alibaba направи това, само защото Nvidia ѝ предложи добра отстъпка. Точният ѝ размер не се разкрива, но според Ройтерс става въпрос за отстъпка от 10-16% и то не от цената на H20, а в сравнение с конкурентното решение – ускорителя Huawei HiSilicon Ascend 910B. По отношение на основните си спецификации, както и на производителността, той е сравним с Nvidia H20.

Засега дъмпингът работи

Дистрибуторите на сървъри в Китай продават ускорители H20 на цена от около 100 хиляди юана за брой. Те предлагат също сървъри с осем такива ускорителя, като цената им варира от 1,1 до 1,3 милиона юана, в зависимост от броя на закупените сървъри.

За сравнение, същите дистрибутори продават китайски ускорители Huawei 910B на цена над 120 хиляди юана за брой и сървъри с осем 910B ускорителя за 1,3-1,5 милиона юана, като тези цени отчитат дъмпинга от страна на Nvidia.

Nvidia планира да достави около 1 милион H20 ускорителя в Китай през втората половина на 2024 г., според данни на SemiAnalysis. Твърди се, че компанията вече търпи загуби от дъмпинга. Новият H20 ​​е по-скъп за производство от H100, поради по-голямото количество памет, но Nvidia трябва го продава в Китай двойно по-евтино от H100, за да разчита на стабилно търсене. „Това е рязък спад на маржовете”, коментира SemiAnalysis.

Nvidia вече не може да продава директно H100, както и A100, H800 и A800 в Китай – американските санкции ѝ забраняват това.

Засега обаче всичко, което се случва, не засяга финансовата стабилност на Nvidia като цяло. За първото тримесечие на финансовата 2025 г., което приключи на 28 април 2024 г., нетната печалба на компанията нарасна над седем пъти на годишна база – до 14,88 млрд. долара. Приходите скочиха 3,6 пъти до рекордните 26,04 млрд. долара за тримесечие.

Освен това, докато в Китай продажбите на ускорители на Nvidia падат, в Индия, напротив, те растат. Там картите на Nvidia се купуват в десетки хиляди бройки от големи корпорации, включително индустриалния и автомобилен гигант Tata Group.

Коментар