Китайската BYD е на път да детронира Tesla при BEV

Изцяло електрическите автомобили BYD скоро ще станат най-продаваните в света 
(снимка: CC0 Public Domain)

Китайският производител на електромобили BYD е на път да изпревари Tesla в продажбите на изцяло електрически превозни средства, работещи на батерии (BEV), като това ще се случи още тази година.

Очаква се пазарният дял на компанията в сегмента BEV да нарасне, прогнозира Counterpoint Research. „Тази промяна подчертава динамичния характер на глобалния пазар на електромобили”, казват анализаторите на Counterpoint в доклад, публикуван във вторник.

Какво показват цифрите

През второто тримесечие продажбите на електромобили с батерии на BYD са скочили с близо 21% на годишна база до 426 039 единици, отбелязва CNBC. В същото време доставките на Tesla са намалели с 4,8% до 443 956 автомобила.

Миналата година общото производство на BYD – включващо автомобили, захранвани само с батерии, както и хибриди – беше повече от 3 милиона и надмина производството на Tesla от 1,84 милиона автомобила за втора поредна година.

BYD обаче е произвела 1,6 милиона леки автомобила само с батерии и 1,4 милиона хибрида, оставяйки Tesla на върха по отношение на производството на BEV. Освен това през първото тримесечие BYD загуби позицията на най-голям доставчик на EV в полза на американския си конкурент.

Китай „остава доминираща сила на пазара на BEV”, като BYD е начело, коментира Counterpoint. Продажбите на BEV в Китай се оценяват на четири пъти повече от тези в Северна Америка през 2024 г., отбелязва изследователската фирма.

Китай ще продължи да държи повече от 50% пазарен дял от глобалните продажби на BEV до 2027 г., а китайските продажби на BEV се очаква да надминат комбинираните продажби в Северна Америка и Европа през 2030 г., според Counterpoint.

Новите мита на ЕС

Миналия месец Европейският съюз обяви, че ще наложи допълнителни мита върху китайските фирми за електромобили, за да се справи със „заплахата от ясно предвидими и непосредствени щети за индустрията на ЕС”.

BYD ще бъде обложена с допълнителни мита от 17,4%, а Geely ще понесе натоварване с допълнително мито от 20%. SAIC ще трябва да плати допълнително мито от 38,1% – най-високия процент от трите компании. Това е в допълнение към стандартното мито от 10%, което вече е наложено върху вносните електромобили.

Понастоящем митата са временни, но ще бъдат въведени за постоянно от 4 юли, ако дискусиите с китайските власти не доведат до решение, се казва в изявление на Комисията от 12 юни.

„Новите тарифни ставки на ЕС за китайски електромобили имат за цел да изравнят условията за европейските производители на електромобили, които се конкурират с китайския внос на по-ниски цени”, коментира асоциираният директор на Counterpoint Research – Лиз Лий.

„Тези мита може да тласнат китайските производители на автомобили към развиващи се пазари като Близкия изток и Африка, Латинска Америка, Югоизточна Азия, Австралия и Нова Зеландия”, добави Лий.

Прогноза за 2024 г.

Глобалните продажби на BEV се очаква да достигнат 10 милиона през 2024 г., което съвпада с продължаващия спад при автомобилите с двигатели с вътрешно горене, се казва в доклада. Растежът ще бъде подкрепен от усилията, насочени към подобряване на ценовата ефективност и достъпността на електромобилите и батериите.

Коментар