Бойкот на SearchGPT от големите издатели

Появата и реакциите срещу SearchGPT показват сложността на връзката между AI технологиите и традиционните медии (снимка: CC0 Public Domain)

Някои от най-големите онлайн издания блокираха достъпа на търсачката с изкуствен интелект SearchGPT до техните материали. Това може да попречи на плановете на OpenAI да наложи новия си продукт като конкурент на Google.

Повече от дузина новинарски издания от Топ 1000 затвориха достъпа до своите материали за SearchGPT на OpenAI седмица след пускането на търсачката. Решението може да повлияе на пълнотата и точността на резултатите от търсенето на SearchGPT, а също така повдига въпроси относно достоверността и практиките за данни на OpenAI, отбелязва Business Insider.

В списъка на бойкотиращите SearchGPT фигурират медии като The New York Times, Wired, The New Yorker, Vogue, Vanity Fair и GQ. Те вече са блокирали робота за търсене OAI-SearchBot, който индексира информацията, така че SearchGPT да може да върне подходящи резултати на потребителите.

Но според компания, която следи подобни блокирания, това решение е неочаквано. Джон Гилъм, главен изпълнителен директор на Originality.ai, недоумява защо издателите блокират робота. “Те се нуждаят от този трафик”, казва той.

OpenAI, от своя страна, подчертава, че OAI-SearchBot не събира данни за обучение на AI модели като GPT-5 и препоръчва на собствениците на сайтове да позволят на бота да гарантира, че техните уеб ресурси са видими в резултатите от търсенето.

Според OpenAI, това ще помогне на сайтовете да останат в резултатите от търсенето и ще привлече повече трафик. Но от друга страна, липсата на достъп до някои уебсайтове може да направи резултатите от търсенето на SearchGPT по-малко изчерпателни от тези на Google.

Друг бот за търсене на OpenAI, GPTbot, който събира данни за обучение на AI модели, вече е блокиран от стотици сайтове. Това решение е по-разбираемо, защото издателите искат да получават трафик от търсачките, но не и да споделят съдържание за обучение на AI.

OpenAI е прекарала години в събиране на данни онлайн без разрешение, така че недоверието към компанията може да е една от причините за забраната. Джон Гилам предполага, че издателите може да не вярват на твърдението на OpenAI, че новият ѝ бот не събира данни за обучение на AI модели.

Друга причина може да е желанието на издателите да избегнат ситуация, при която новите търсачки с изкуствен интелект, за да задържат потребителите, им показват резюме на съдържанието, вместо да ги пренасочват към оригиналните сайтове – това намалява трафика и приходите на издателите.

OpenAI активно се опитва тази година да сключи сделки с издатели за използване на техните архивни материали. Това може да изглежда като интелигентна стратегия на компанията първо да изгради отношения с издателите чрез партньорства и след това да обяви пускането на SearchGPT.

New York Times се превърна в основния противник на OpenAI сред издателите, завеждайки дело срещу нея и спонсора ѝ Microsoft. Издателят твърди, че двете технологични компании използват незаконно неговите материали за създаване на конкурентни продукти.

„The Times не позволява използването на своите материали за генеративно търсене или обучение на AI без писмено споразумение, независимо дали блокираме достъпа на бот до нашето съдържание”, заяви Чарли Статландер, говорител на The New York Times.

В жалбата си срещу OpenAI и Microsoft, медията подчертава, че търсачките с изкуствен интелект могат потенциално да източат трафик от издателите, което да навреди на финансовото им здраве.

„Като предоставят съдържание на The Times без разрешение, инструментите на ответниците подкопават връзката на The Times с читателите и го лишават от приходи от абонаменти, лицензиране, реклама и партньорски програми”, казват от медията.

„Ответниците също така използват търсачката Bing на Microsoft, за да копират и категоризират онлайн съдържанието на The Times, като така генерират отговори с дословни извадки и подробни резюмета на статиите на The Times, които са много по-дълги и по-подробни от тези, генерирани от традиционните търсачки”, се посочва в жалбата на издателството.

Появата на SearchGPT и реакцията на издателите показва сложността на връзката между AI технологиите и традиционните медии. Недоверието към OpenAI и желанието да защитят приходите си карат издателите да вземат предпазни мерки.

В бъдеще ще видим как тези противоречия ще бъдат разрешени и какво влияние ще окаже това върху достъпността и качеството на информацията в интернет.

Коментар