Електромобилите губят до 50% от стойността си в първата година

Електрическият автомобил е склонен да губи стойността си възможно най-много през първите 12 месеца (снимка: CC0 Public Domain)

С какви темпове електрическите превозни средства губят остатъчната си стойност на вторичния пазар? На този въпрос се опита да отговори анализ на Wired, изследвайки цените на електромобилите във Великобритания и САЩ. Изводите са доста интересни и могат да шокират много собственици на е-коли.

Оказва се, че в САЩ и Великобритания електрическите автомобили губят до 50% от първоначалната си цена само за една година експлоатация и нито следващите години на употреба, нито пробегът в бъдеще осигуряват толкова рязко намаление на цената.

Проучването обхваща шест доста популярни модела, а филтрите за търсене са настроени на 12 месеца като „възраст” на електрическото превозно средство и 16 000 км (10 000 мили) като пробег.

Моделът Audi e-Tron GT губи 49% от цената си през първата година и то въпреки факта, че нов такъв електромобил се предлага във Великобритания за впечатляващите $138 000. Американският Ford Mustang Mach-E губи 52% от стойността си през първата година на експлоатация, а моделът Polestar 2, произведен от китайската Geely в сътрудничество с Volvo, губи същите 52% от цената си през годината.

В сравнение с тях, малко по-добре изглежда Tesla Model 3, който губи 45% от стойността си на британския пазар през първата година. Авторите на изследването отчасти обясняват това с факта, че Tesla се опитва редовно да подобрява потребителските качества на своите електромобили чрез непрекъснато актуализиране на софтуера.

Porsche Taycan, който не е най-евтиният, губи 49% от първоначалната си цена през първата година, а много по-достъпният Hyundai Ioniq 5 също поевтинява двойно за една година.

Интересно е също така, че в Обединеното кралство пробегът на едно EV не намалява остатъчната му стойност толкова много, колкото възрастта на колата. Например, ако Polestar 2 увеличи пробега си от 16 000 на 32 000 км,  цената на електромобила на вторичния пазар намалява само с 2%. По-скъпото Porsche Taycan демонстрира приблизително същата динамика.

След първите 12 месеца експлоатация възрастта на автомобила също има малък ефект върху остатъчната цена. В същото време, на британския вторичен пазар като цяло, ако вземем предвид статистиката за автомобили с двигатели с вътрешно горене, такива темпове на загуба на стойност не са типични. По правило, сравнимите ДВГ модели на същата възраст са около 40% по-скъпи от подобни употребявани електрически превозни средства.

На американския пазар загубата на остатъчна стойност на електромобилите не е толкова бърза, но лесно може да надхвърли 40% през първата година. Освен това средният годишен пробег тук е значително по-висок от този в Обединеното кралство: 22 400 срещу 11 200 км.

Според статистиката на iSeeCars, на вторичния пазар в САЩ една електрическа кола губи средно 49,1% от първоначалната си стойност за пет години. При автомобилите с двигатели с вътрешно горене тази загуба на стойност не надвишава 38,8%, а недостигът на автомобили, причинен от пандемията, повиши цените на вторичния пазар и те все още надхвърлят нивото от 2019 г. Сега средната цена на употребявана електрическа кола в САЩ е паднала до 28 800 долара, докато при ДВГ колите е 31 400 долара.

В долния ценови клас на британския пазар има прилична селекция от електрически превозни средства. Например, компактният Renault Zoe може да бъде закупен с пробег за 6400 долара, а по-големият Citroen e-C4 ще струва умерените 15 000 долара.

Притесненията относно цената за смяна на тяговите батерии не са напълно основателни, тъй като приблизително само 2,5% от собствениците на електромобили във Великобритания изпитват такава нужда през живота си, а цената на процедурата варира от 6500 до 20 000 долара.

Купувачите на скъпи електромобили на вторичния пазар губят повече. Например, във Великобритания Mercedes-Benz EQE губи 51 000 долара от стойността си за три месеца експлоатация с пробег от 7200 км. Буквално поевтинява с $615 на ден, дори и да не е бил използван в определен момент.

Според авторите на изследването, цените на вторичния пазар бяха сериозно засегнати от ценовите войни на първичния пазар, което принуди автомобилните производители бързо да намалят цените на новите си коли. При това положение, употребяваните електромобили просто не можеха да се предлагат на високи цени и бързо поевтиняха.

Честото пускане на нови модели на пазара също допринася за бързото обезценяване на вече използваните автомобили. Тази ситуация обаче не попречи на електромобилите да заемат 18,5% от първичния пазар във Великобритания в края на юли тази година. В САЩ техният дял достигна 6,8%, четири пъти пред акумулаторните хибриди.

Електрическият автомобил, както обобщават авторите на анализа, е склонен да губи стойността си възможно най-много през първите 12 месеца, след което цената му повече или по-малко се стабилизира. От тази гледна точка има смисъл собственикът да разчита на дългосрочна експлоатация. Купуването на „млада” електрическа кола с пробег също изглежда доста изгодно.

Коментар