Доставките на телевизори през първата половина на 2024 г. са се увеличили с 0,8% на годишна база и възлизат на 90,717 милиона броя в световен мащаб, сочи нов доклад на анализаторската компания TrendForce.
Търсенето на телевизори варира в зависимост от региона: в Китай е по-ниско от очакваното, поради макроикономически фактори и променящите се зрителски навици сред младите потребители; в Северна Америка продажбите са подкрепени от ценовата конкуренция; а в Европа факторите за растеж са ниските нива от предходните две години и изобилието от спортни събития.
Пиковият сезон на ТВ пазара традиционно е през втората половина на годината, така че се очаква продажбите да продължат да растат, макар и с по-бавни темпове. През първата половина на годината цените на панелите се покачиха, но купувачите предпочитаха евтини модели – производителите не успяха да прехвърлят разходите си към тях, така че трябваше да намалят рекламната си активност.
За да намалят загубите, марките се фокусират върху разработване на по-големи модели от среден и висок клас – процес, който се очаква да увеличи средния размер на телевизионния екран с 1,4 инча до 55,5 инча до края на 2024 г. Но общите доставки за годината ще намалеят с 0,2% и ще възлязат на 195,09 милиона единици, прогнозира TrendForce.
През първата половина на годината водещите доставчици на телевизори са Samsung Electronics, Hisense, TCL, LG Electronics и Xiaomi. Китайската TCL се нареди на трето място, точно след Hisense с малка разлика и благодарение на силното си навлизане на пазара в Европа и нововъзникващите региони.
TCL все пак успя да надмине Hisense през второто тримесечие, доставяйки 6,68 милиона единици и публикувайки тримесечни и годишни резултати с ръст от над 10%. Въз основа на данните от 2024 г., компанията, която разчита на панели от собствено производство и силно автоматизирани процеси, има всички шансове да се състезава за второто място.
Инфлацията в целия свят и съпътстващото я покачване на лихвените проценти принудиха потребителите да станат по-икономични, което се отрази благоприятно на продажбите на достъпни модели. В САЩ, например, цени като $99 за 32-инчов HD модел или $399 за 65-инчов UHD телевизор се виждаха само на Черния петък, но сега присъствието им стана по-осезаемо. Стигна се до точката, в която цената на 65-инчов UHD модел падна до $299 и повече марки започнаха да навлизат в тази категория, за да запазят пазарен дял.
През първата половина на 2024 г. производителите бяха изправени не само пред нарастващите цени на панелите, но и пред увеличените разходи за доставка, което ги тласна до ръба на нерентабилните операции. И за да подобрят финансовото си състояние, те продължиха да увеличават размера на своите телевизори.
Китайските марки TCL, Xiaomi и Hisense намериха начин да стимулират потребителското търсене чрез намаляване на броя на Mini LED зоните – това им помогна да предложат по-конкурентни като цена продукти. Стратегията подпомогна търсенето, като доставките на Mini LED телевизори се очаква да нараснат с 55% за годината до 6,35 милиона единици.
Комбинираният дял на трите китайски производителя ще надхвърли 50% за първи път, прогнозират анализаторите. Samsung запазва лидерството си на световния пазар с дял от 25%, но това е със 17 процентни пункта по-нисък резултат от миналата година. Ако Samsung не пусне хитов продукт през 2025 г., рискува да загуби от TCL в сегмента Mini LED.
През 2023 г. доставките на OLED телевизори спаднаха с 20% и производителите бяха принудени да коригират своите рекламни стратегии. LG Electronics отговори на навлизането на Samsung на OLED пазара, като увеличи отстъпките през пиковия сезон до 25-33%. Това помогна за ръста на продажбите и увеличаване на доставките на OLED телевизори с 15,9% до 6,23 милиона единици – LG и Samsung в този сегмент имаха съответно 53,3% и 22,5% от пазара.
Ако разходите за OLED модели не могат да бъдат ефективно оптимизирани до 2025 г. и технологията не привлече други големи марки, доставките в този сегмент от ТВ пазара може да останат на ниво от 6 до 6,5 милиона единици, заключава TrendForce.