AI е „Дивият запад”, с „много малко правила”

Появата на нови технологии от десетилетия предизвиква страх у хората, работещи във филмовата индустрия (снимка: CC0 Public Domain)

Изкуственият интелект е „Дивият запад” с „много малко правила”, но има потенциал да демократизира филмовата индустрия в дългосрочен план, казва режисьорът на анимацията „Цар Лъв” – Роб Минкоф. Според него, AI може да помогне за по-евтино производство на филми, намалявайки използването на скъпо оборудване.

„Мисля, че това, което AI ще направи, е потенциално да демократизира процеса на създаване на съдържание, защото ако буквално на някого се дадат тези невероятно мощни инструменти, тогава това, което трябва да видим, е наистина експлозия от съдържание, експлозия от нови гласове”, казва Минкоф.

Той говори за CNBC преди филмовия фестивал Reply AI. Събитието, организирано от италианската технологична фирма Reply по време на Международния филмов фестивал във Венеция, е конкурс, който награждава режисьори, използващи AI за създаване на късометражни филми. Минкоф е съдия в панела, определящ победителите.

„Хипербола” срещу „легитимни опасения”

Появата на нови технологии от десетилетия предизвиква страх у хората, работещи във филмовата индустрия, коментира Минкоф. Например, когато компютърната анимация се появи през 90-те години на миналия век, имаше подобни страхове относно въздействието, което тя ще има върху работните места.

„Когато се появи компютърната анимация, имаше много хора, които се страхуваха много от нея – какво ще означава, как ще се отрази на работните места на хората”, казва Минкоф.

„Това, което стана очевидно в началото, беше, че ако хората искат да запазят личната си значимост в индустрията, много важно за тях е наистина да учат и да се адаптират към промените в технологиите. Сега преживяваме нещо подобно с AI”, добави режисьорът.

Минкоф си спомня използването на компютри за създаване на прочутата сцена на бягство в „Цар Лъв”. В сцената се виждат десетки антилопи гну, които се втурват след Симба, главния герой на филма. В тази сцена, спомня си Минкоф, „можехме да изобразим 1000 антилопи гну, но техниката, която използвахме, я направи да изглежда безпроблемна с останалата част от нарисуваната анимация”.

„Хората са естествено и разбираемо притеснени, когато гледат какво може да направи AI”, казва Минкоф. Той обаче не смята, че технологията може да замени всички създатели на филми и, че в момента има много „хипербола” около възможностите на AI.

Все пак, според него, някои опасения относно прилагането на AI във филми са оправдани – като тези, свързани с авторските права и използването на интелектуална собственост за обучение на AI модели.

„Надявам се, че технологията в крайна сметка ще ни спаси в някои отношения или ще направи живота по-добър, по-лесен или по-проспериращ”, споделя Минкоф пред CNBC. „Но това е Дивият запад, където изглежда, че всичко е възможно и всичко може да се направи”.

Има „легитимни опасения” относно AI, когато става въпрос за проблеми като защитата на медийната интелектуална собственост и справянето с кражбата на авторски права. „Разбирам защо хората може да искат да го забавят или да му поставят парапети” – те искат да бъдат в безопасност, казва Минкоф.

Но в крайна сметка той не смята, че положителната инерция на AI ще се забави. „Впечатлението ми е, че вероятно няма да се забави, защото тези решения са оставени на съдиите – да решат кое е правилно и кое грешно”.

По въпроса за авторските права Минкоф предлага създаване на специален орган, предназначен да защитава интелектуалната собственост на създателите на филми и да ги възнаграждава, подобно на това, което Американското дружество за композитори, автори и издатели и Broadcast Music правят за музикалната индустрия.

„Винаги човекът стои зад технологията”

Филмовият фестивал Reply AI, който награди трима победители тази седмица, започна като вътрешно състезание сред служителите, които използваха AI инструменти за създаване на видеоклипове с филмово качество, разказва Филипо Ризанте, главен технологичен директор на Reply.

„Има голям напредък с технологията за творческа работа. Тя оказва голямо влияние върху количеството и качеството на това, което произвеждаме като човечество”, казва Ризанте.

Той отхвърли опасенията, че AI ще измести хората, работещи в сферата на развлеченията. Технологията, според него, „напълно ще промени начина, по който индустрията доставя съдържание днес, но няма непременно да промени броя на хората, заети във филмовата индустрия”.

В тазгодишното издание на фестивала един от подгласниците, „Gia Pham”, изобразява жена, която гледа меню за храна за вкъщи, преди да бъде пренесена в колоритен живописен 2D свят. Разказвачът на видеото, който първоначално говори на английски, започва да говори на японски след преминаването от 3D към 2D.

Александър де Лукович, сърежисьор на „Gia Pham”, споделя, че хората са от съществено значение за начина, по който той и екипът му работят за генериране на късометражни филми. AI инструменти като DALL-E и Midjourney, казва той, помогнаха на режисьорите на неговия късометражен филм „да подобрят светове, които не успяхме да генерираме преди”.

„Винаги човекът зад технологията е този, който трябва да ръководи технологията, за да постигне правилния резултат от нея. Искахме да създадем нещо като филм, който наистина да провери границите на възможното”, казва Лукович.

Коментари по темата: „AI е „Дивият запад”, с „много малко правила””

добавете коментар...

  1. Fishcake

    Повечето плакати и корици на книги вече са АИ-генериран бълвоч, а моделите са почти изцяло тренирани с краден материал.

Коментар