Автоиндустрията намалява инвестициите в електромобили

Търсенето на електромобили по света намалява, сочат пазарните анализи
(снимка: CC0 Public Domain)

Автомобилните производители по света започнаха да намаляват инвестициите си в електрически превозни средства. Tesla, Ford, Mercedes-Benz и други гиганти коригират плановете си за производство на електромобили. Забелязва се забележимо изместване на пазара към намаляване на инвестициите в зелени технологии, което според експерти в бранша се дължи на спада в търсенето на този вид транспорт.

Настоящата ситуация може да повлияе на броя електрически превозни средства, произведени до края на текущото десетилетие, отбелязва InsideEVs, позовавайки се на данни от доклад на BloombergNEF (BNEF). Очаква се 14-те автомобилни производители, които са си поставили цели за EV за 2030 г., да произведат 23,7 милиона EV, което значително по-малко от първоначалната прогноза от 27 милиона.

„Докато всеки производител на автомобили си поставя индивидуални цели, те могат колективно да трансформират глобалната автомобилна индустрия, ако целите бъдат успешно изпълнени”, казват анализаторите на BNEF.

Според експерти от бранша, автомобилните производители не могат да предвидят как ще се развие пазарът на електромобили. Въпреки че продажбите на превозни средства с конвенционално задвижване започнаха да намаляват през 2018 г., ясната повратна точка, на която компаниите се надяваха, не беше достигната. Освен това инвестициите в различни видове задвижвания изискват значителна инвестиция на време и ресурси, което създава значителни рискове за компаниите без ясна визия за бъдещето.

През 2024 г. шест големи автомобилни производители преразгледаха своите прогнози за продажби на EV за текущото десетилетие. Mercedes-Benz намали целта си за дела на електрическите превозни средства в глобалните продажби от 100% на 50% до 2030 г. Ford също понижи целта си за продажби на EV в Европа, което вероятно ще повлияе и на глобалните цели на компанията. Volvo изостави целта си да продава изключително електрически автомобили, като наскоро заяви, че най-малко 90% от продажбите ще включват и хибриди.

Volkswagen и Stellantis също няма да изпълнят целите си за 2030 г. и вероятно скоро ще преразгледат плановете си, каза BNEF. В същото време не само дългосрочните, но и краткосрочните планове са застрашени. General Motors наскоро се отказа от целта си да произведе един милион електрически превозни средства в Северна Америка до 2025 г., а Toyota намали прогнозата си за продажби за 2026 г. от 1,5 милиона на 1 милион.

BNEF анализира как са се развили твърденията на производителите на автомобили за продажби на електромобили до 2025 г. и установи, че кумулативните цели са достигнали връх от 17,6 милиона единици (от 16 автомобилни производители), но сега възлизат на 11,9 милиона (от 12 автомобилни производители). Всички тези планове дойдоха в началото на десетилетието, когато имаше по-оптимистична атмосфера в индустрията, което повлия и на пазарната капитализация на компаниите. Сега те се стремят да демонстрират по-балансиран подход, не на последно място защото китайските производители на автомобили започнаха да изоставят западните марки в полза на собствените си модели, като по този начин повлияха на глобалните очаквания.

Не всичко обаче е лошо. Продажбите на електрически автомобили продължават да растат по целия свят, включително в САЩ, а експертите от индустрията очакват дългосрочна експанзия на този сегмент. BNEF изчислява, че продажбите на електрически и хибридни превозни средства в САЩ ще нараснат с 20% тази година. Оптимистични новини идват и от южнокорейските марки Kia и Hyundai, които бележат стабилен ръст и не планират значителни съкращения на производството.

Въпреки настоящите трудности, пазарът на електрически превозни средства все още има потенциал за растеж, отбелязват анализаторите. Водещи играчи като BYD и Tesla продължават да развиват ускорено своите технологии, оставяйки по-малко агресивните компании зад гърба си.

Коментар