Навлизането на електрическите автомобили е белязано от множество предизвикателства и откровени трудности, а едно от тях е образуването на „пустини” в зарядната инфраструктура.
Някои региони се оказват „зарядни пустини” от гледна точка на инфраструктурата за зареждане на електромобили. Първи за феномена заговориха в САЩ и на Острова, след като установиха, че милиони домакинства, обитаващи конкретни райони, изобщо нямат достъпен паркинг „край улицата”, където биха могли да инсталират зарядно устройство.
Броят на местата за зареждане на елекгтгрически автомобили се увеличава бързо. Регионите с липса обаче привличат вниманието дори на регулаторите, които са загрижени за големите зони, станали известни като „пустини за зареждане”. Повечето от тях се намират извън градовете и не се обслужват адекватно от обществената мрежа. Но не винаги е така – някои са в най-големите градове.
Въпрос на удобство
За много от домакинствата в градовете по света наличието на електрическа кола има и финансов, и практически смисъл – много по-голям в сравнение с бензинова или дизелова кола. Формира се обаче известно раязделение между тези, които могат да зареждат у дома (например в собствен гараж, паркинг в собствения двор), и тези, които трябва да разчитат на обществената мрежа.
Селските и крайградските домакинства често разполагат с някакъв паркинг „извън улицата”, но мнозина от живеещите в градовете и селата нямат такава възможност, особено на места, създадени преди притежанието на автомобили да стане широко разпространено. Техните градове не са проектирани за толкова много коли, колкото има в момента, камо ли пък за електрически такива.
В крайна сметка се оказва, че има региони, където наличието на лесно достъпна обществена зарядна станция „огрява” едва 1-1,5% от домакинствата в областта, докато други разполагат със зарядни точки, които покриват 99% от домакинствата.
Проблемът не е в бедността
Доскоро се подмяташе хипотезата, че регионите, в които има явна липса на зарядни станции, са „бедняшки” квартали, където просто няма достатъчно хора, които да си позволят покупката на електромобил. Оказва се обаче, че „зарядните пустини” продължават да съществуват дори в големи градове, които са „полудели” по електромобилите.
Така например, наскоро една цифрова карта на Лос Анджелис разкри значителни пропуски в инфраструктурата за зареждане в мегаполиса, който се смята за един от водещите пазари на електромобили. В града има четири квартала, определени като „зарядни пустини” с големи нужди от повече обществени станции за зареждане.
Освен липсата на подходящо пространство, за проблема вина има и електрическата инфраструктира с неадекватните електрически подстанции.
Политиците могат да променят това
Проблемът с наличието и достъпността на станциите за зареждане трябва да влезе в радара на вниманието на градските обществени съвети, смятат специалисти. Общинарите навсякъде по света трябва да се уверят, че покриват със зарядна инфрсатруктура не само областите с високо навлизане на електрообили в момента, но и да търсят инфраструктура отвъд техните граници.
До известна степен общините, които са „напред” с изграждането на обществено достъпни зарядни станции, дължат това на лични качества на съветниците – някои от тях са по-иновативно мислещи, по-напредничави.
Като цяло обаче експертите са на мнение, че местните власти се нуждаят от повече държавна подкрепа и насоки от частния сектор относно техническите аспекти на изграждането на инфраструктура, която да обслужва справедливо и равномерно всички желаещи да преминат към електрически превозни средства.
Наличието на финансиране също е добър инструмент. Това може да помогне на фирмите, изграждащи зарядни станции, да създадат точки за зареждане там, където хората имат нужда, но е налице „зарядна пустиня”.
Ако правителствата не помогнат и не подкрепят местните власти, тогава разгръщането на локална инфраструктура ще остане разпокъсано, районирано, неравномерно и непоследователно, предупреждават специалистите.