Изненадващо Windows 11 губи пазарен дял

Постоянните проблеми с актуализациите на Windows 11 отблъснаха някои потребители от системата (снимка: CC0 Public Domain)

Някои потребители на персонални компютри изоставят Windows 11 и преминават към по-старата версия Windows 10, поддръжката на която е на път да приключи след по-малко от една година, според данните от популярна услуга за статистика.

Microsoft се сблъсква със спад в популярността на Windows 11. През последните месеци системата получи рекорден брой „бъгави” актуализации, които накърняват доверието. В резултат на това някои потребители започнаха да се връщат обратно към Windows 10 – търсенето на почти 10-годишната система, с по-малко от година до края на поддръжката, започна да расте след дълъг период на спад.

Ренесанс на Windows 10

Потребители от цял ​​свят изоставят Windows 11 в полза на нейния предшественик, отбелязва Neowin, базирайки се на статистика от StatCounter. Windows 10, която ще навърши 10 години след шест месеца, дълго време регистрираше спад в популярността си, докато потребителите се оказаха отново в нужда. Дори факта, че до края на поддръжката на Windows 10 остава по-малко от година, не разколебава желаещите да се върнат към тази версия с ясното съзнание, че ще трябва да плащат за актуализации на сигурността.

В края на ноември Windows 11 заема около 34,94% от глобалния пазар на компютри с Windows, което е с 0,64% по-малко отколкото през октомври 2024 г. Тъй като Microsoft има само две поддържани версии на Windows, намаляването на пазарния дял на Windows 11 означава само едно нещо: търсенето на Windows 10 нараства.

През ноември 2024 г. делът на старата операционна система се увеличава с 0,88%, възлизайки на 61,83%. Windows 7 заема 2,47% (-0,15%), Windows 8,1 – 0,31% (без промяна), Windows XP – 0,25% (-0,03%).

Популярността на Windows 10 падаше рязко в шест поредни месеца. През април 2024 г. системата имаше дял 69,89%, а до края на октомври 2024 г. популярността ѝ намаля до 60,95%. През същия период делът на Windows 11 се увеличи от 26,19% до 35,58%.

Но като цяло дотук, популярността на Windows 11 расте изключително бавно – обявяването на системата с едновременното предоставяне на достъп до нейната бета версия се състоя в края на юни 2021 г., тоест тя е достигнала сегашните си 34,94% за три години и половина.

Умора от актуализации

Усилията на Microsoft за популяризиране на Windows 11 досега не са много успешни. Компанията използва различни трикове, дори показва реклама на цял екран на потребителите на Windows 10, но практиката показва, че нищо от това не работи. Най-често преходът към нова операционна система се извършва при закупуване на компютър – от няколко години няма нови РС с Windows 10.

Експертите на Neowin не посочват причини за внезапния спад на потребителския интерес към Windows 11. Но има голяма вероятност това да е следствие от пускането на огромен брой актуализации на системата през последните шест месеца, които нарушават работата на определени компоненти.

Най-лошо е положението на потребителите, които инсталираха актуализацията 24H2 – тя трябваше значително да подобри системата, но всъщност отново я съсипа. Потребителите се оплакват от проблеми със звука, изображението, USB портовете и др.

Напълно възможно е нежеланието на потребителите да използват “бъгава” и освен това “тежка” система, която заема десетки гигабайти веднага след инсталирането, да ги тласка към Windows 10. Старата версия консумира много по-малко системни ресурси и не е получавала функционални актуализации от март 2023 г., което в известен смисъл я прави по-стабилна.

Edge също губи популярност

Браузърът Edge, който се появи през 2015 г. с пускането на Windows 10, също не е много интересен за потребителите, точно както Windows 11. Microsoft полага още повече усилия да го популяризира, но, подобно на Windows 11, той започна да губи своята аудитория.

През ноември 2024 г. делът на Microsoft Edge на глобалния пазар на браузъри намаля до 12,87% – от 13,56% през октомври 2024 г., което е спад от 0,69%. Преди година, през ноември 2023 г., Edge държеше 11,23%, което показва колко трудно е за Microsoft да накара потребителите да преминат към него от Chrome и други браузъри. Дори “сивите” схеми на Microsoft не работят, включително ползване на потребителски данни от Chrome и налагане на Edge със сила.

Така за по-малко от 10 години съществуване Edge все още не е заел дори 15 процента пазарен дял. Chrome, междувременно, увеличи дела си до 66,31% към края на ноември – за месец той бележи ръст от 1,09%. Годишното увеличение е 4,25%.

Въпреки малкия си дял обаче, Edge все още е вторият най-популярен браузър в света, но главно поради факта, че идва в комплект с Windows, най-широко използваната настолна операционна система на планетата. Следват Apple Safari (9,13%, +0,07% на месечна база), Mozilla Firefox (6,45%, +0,06%) и Opera (2,81%, -0,39%).

Коментари по темата: „Изненадващо Windows 11 губи пазарен дял”

добавете коментар...

  1. мхм

    Кое е учудващото, задължително иска профил във мс, отделно е толкова тъпо направен, че трябва да цъкаш 2 пъти повече, отколкото при 10-ката, да пускат 12-ка която наистина да е подобрена 10-ка, защото аз на 11 никога няма да мина!

  2. Anonymous

    уинбоуз 11 е много бъгав и работи по-бавно от 10, освен това постоянно чупят нещо с ъпдейтите.

  3. Anonymous

    Уиндоус 11, тръгнаха като Аслани, сега са леко о………ни 🙂

Коментар