Специалисти в областта на изкуствения интелект предричат крах на традиционните уеб браузъри и търсачки. Главният изпълнителен директор на подразделението Microsoft AI вярва, че само след няколко години чатботовете и AI агентите, базирани на големи езикови модели (LLM), ще търсят информация и ще извършват рутинни операции в интернет за нуждите на хората.
В обозримо бъдеще традиционните уеб браузъри и търсачки може да станат напълно ненужни. Потребителите вече няма ръчно да „щракват” върху страници в интернет или ръчно да анализират резултатите от търсенето, опитвайки се да стигнат до необходимата информация, казва Мустафа Сюлейман, главен изпълнителен директор на Microsoft AI, в интервю за The Verge.
AI ще направи браузърите ненужни
Microsoft създаде AI подразделението си в началото на 2024 г. като структура, която ще се занимава с изследвания в областта на изкуствения интелект, както и с популяризиране на Copilot и други AI продукти. През март 2024 г. начело на отдела застана Мустафа Сюлейман, съосновател на стартъпа за изкуствен интелект DeepMind, който впоследствие беше придобит от Google. Сюлейман също стана изпълнителен вицепрезидент на Microsoft.
Според него, използването на търсачките в сегашния им вид е свързано с редица неудобства. Много по-лесно е да задавате въпроси и да получавате отговори от асистент с функции за изкуствен интелект като Copilot, работещ на смартфон, смята топ мениджърът.
Сюлейман прогнозира, че AI асистентите и интелигентните инструменти за генериране на интерфейс могат да заменят традиционните търсачки и уеб браузъри през следващите три до пет години. Но за да достигне AI технологията зрялост и да се разпространи, специалистите, работещи по нея, ще трябва да преодолеят редица трудности. Сюлейман вярва, че това със сигурност ще се случи.
Обмен на данни между AI агенти
Компаниите, които притежават уеб портали, може да се наложи да ги адаптират за взаимодействие с така наречените AI агенти. В този случай тези агенти ще могат да изпълняват потребителски заявки чрез независим обмен на данни с други AI системи.
По думите на Сюлейман, Microsoft е постигнала значителен напредък в борбата срещу „халюцинациите”, които влияят негативно на надеждността на генеративните AI модели. Когато две AI системи срещат определени грешки по време на взаимодействие помежду си, човек може да се намеси в процеса, да установи корените на проблема и да отстрани грешките, като по този начин подобри и двата модела, казва специалистът.
Сюлейман не отговаря на въпроса как въвеждането на технологии, благодарение на които човек е напълно изключен от процеса на търсене на информация в интернет, ще се отрази на приходите от реклама. Именно онлайн рекламата е значителен източник на доходи за търсачки като Google или Bing (която е собственост на Microsoft).
Влиянието на AR/VR технологиите
Експертът в индустрията Ом Малик също е убеден, че уеб браузърите в бъдеще ще трябва или да се адаптират към новите реалности, в които технологиите за виртуална/разширена реалност ще играят все по-важна роля, или да изчезнат напълно.
Развитието на генеративни AI и разговорни системи ще доведе до факта, че уеб ще престане да бъде ориентирана към документи среда, каквото беше от първия ден на съществуването си, в резултат на което необходимостта от браузъри ще изчезне напълно.
През следващото десетилетие ще се появят AI инструменти, които независимо ще събират данни от мрежата и ще създават персонализирани потоци от информация за потребителите, като ги показват в удобна форма, предлагайки значително ниво на интерактивност, казва Малик.
Концепции в развитие
Google вече тества концепии за бъдещето като част от проекта Jarvis. AI агентът, разработен от гиганта в търсенете, при определени условия може да контролира независимо мишката и да „използва” браузъра за автоматизиране на определени операции.
Стартъпът /dev/agents, създаден от бивши кадри на Google, планира да разработи първата операционна система за AI агенти. А през ноември 2024 г. TechSpot съобщи, че OpenAI иска да пусне свой собствен браузър, който ще интегрира наскоро създадената от компанията GPT-базирана търсачка.
Ами Edge?
Въпреки уверената реторика на главния изпълнителен директор и вицепрезидент на Microsoft относно AI, разработчиците на операционната система Windows не бързат да погребват браузърите като цяло и в частност стандартния Edge.
Microsoft се опитва да привлече потребителите на други браузъри към Edge още от самото му пускане, с различна степен на успех. Компанията често прибягва до методи за популяризиране на браузъра, които дразнят не само потребителите, но и разработчиците на алтернативни браузъри.
В отговор, през ноември 2024 г. Vivaldi, Opera, Wavebox, Waterfox и Google сформираха алианса BCA, за да се борят срещу политиките на Microsoft.