
След бума на AR/VR очилата по времето на пандемията сега секторът набира скорост с нови сили (графика: CC0 Public Domain)
Пазарът на устройства за добавена реалност (AR) и виртуална реалност (VR) показва рязко възстановяване през първото тримесечие на годината. Налице е годишен растеж от 18,1%, което е предпоставка за дългосрочно разрастване на сегмента, според проучване на IDC.
Тримесечното проследяване на световния пазар на устройства за добавена и виртуална реалност установи, че пазарът се насочва към по-завладяващи и гъвкави преживявания. Въпреки прогнозирания спад от 12% за общите доставки за 2025 г. поради забавено пускане на продукти, IDC очаква силно възстановяване през 2026 г. с 87% растеж. Това постижение ще надмине пика от ерата на пандемията от 11,2 милиона бройки. От 2025 до 2029 г. се очаква пазарът да расте със среден годишен темп на растеж от 38,6%.
Възраждането на пазара изглежда е водено от Meta, която е завладяла 50,8% дял от бизнеса. Докато Meta продължава да води, възходът на марки като Viture и Xreal показва, че иновациите във форм-фактора и потребителското изживяване определено влияят на потребителите. IDC прогнозира, че следващата вълна на растеж ще бъде форсирана от новостите в смесената и разширената реалност, особено с развитието на AI и Android XR платформите.
Сред петте най-големи доставчици Xreal държи втората позиция след Meta, което се базира на мащабните доставки на серията One. Viture се откроява с това, което анализаторът нарича „зашеметяващ“ ръст от 268,4% на годишна база, докато TCL също отчита „впечатляващ“ ръст от 91,6%.
IDC обръща специално внимание на факта, че Sony и Apple – обикновено силни играчи в AR/VR пространството – отсъстват от челните места в класациите през първото тримесечие на 2025 г. Данните сочат също, че тази промяна бележи първия път, в който трима от петте най-големи доставчици – Xreal, Viture и TCL – са специализирани в т. нар. оптично-прозрачни (OST) очила, като заедно завладяват значителен дял от пазара: 22,5%.
Очаква се динамична трансформация в AR/VR пейзажа, прогнозира IDC. Очаква се доставките на „чисти“ VR да намалеят рязко, докато в същото време смесената и разширената реалност са технологиите, които са на път да доминират.
Игрите и забавленията, както и потреблението на съдържание от потребителите ще останат водещи фактори за развитието на сегмента. Въпреки това, според IDC, можем да очакваме нарастване на привлекателността на AR/VR устройствата и в корпоративния сектор. Прогнозите са, че доставките на MR ще нараснат от 3,3 милиона бройки през 2025 г. до над 15,2 милиона бройки до 2029 г. Прогнозата е леко занижена от IDC поради променящите се приоритети и промените в доставките, предизвикани от въвеждането на митата в САЩ.
Оценявайки перспективите за бъдещия бизнес, директорът по изследванията на IDC Рамон Т. Ламас заяви, че световният пазар на AR/VR очила достига „критична точка“. „Чистата VR някога беше любимец на пазара; компании като Meta, HTC и Sony представляваха по-голямата част от обемите. Сега сме на път да да видим свиване през следващите няколко години“. Подобна траектория очаква и „чистата AR“.
„Устройствата за разширена реалност ще продължат да набират популярност предимно сред геймърите. Не бива да се пренебрегва влиянието, което Android XR на Google може да окаже, и очакваме с нетърпение да видим как все повече доставчици се възползват от новата платформа – по същия начин, по който многобройни производители на смартфони възприеха Android“, заключава докладът.