Две трети от мобилните абонати искат преносимост на номерата

Приблизително две трети от пълнолетното население на България вече ползва услугите на някой от мобилните оператори, твърди ново проучване на Алфа Рисърч, проведено в началото на ноември. Разликата в покритието на населението на страната обаче показва значими вариации по два фактора: възраст и тип на населено място. В столицата са привлечени като потребители до 80% от пълнолетното население, в областните центрове – до 75%, докато в малките градове и селата този дял е малко над 50%.

Разликите са още по-значими по възраст. 92% от хората под 30 години притежават мобилни телефони, а при хората на средна възраст (от 30 до 50 години) този дял е около 80%. Във възрастов диапазон 51-60 години делът на потребители се задържа на 56%, докато над 60 години пада значимо до една четвърт (23%).

Насищане на пазара

Резултатите на Алфа Рисърч показват едно доста високо насищане с мобилни телефони в най-активните групи. Те са знак за бъдеща вътрешна конкуренция между операторите, касаеща преразпределение на настоящите клиенти, коментират анализаторите на компанията.

Разликата в тарифи и по-високите цени при разговори между абонати на различни оператори кара част от потребителите да поддържат сметка при различни оператори. Така почти една десета от българите над 18 години са абонати на повече от един оператор.

Въпреки че мобилните услуги стават все по-достъпни, наситеността на пазара на мобилни услуги до голяма степен зависи от доходите и възможностите на потребителите. На практика към момента в най-ниска степен действащите оператори са покрили хората с най-ниски доходи (под 50 лв. на член от домакинството), с основно образование, възрастните и жителите на малките населени места. Това още веднъж показва, че бъдещото развитие на пазара в много по-голяма степен ще се изрази в преразпределение на настоящите клиенти и в по-незначима степен – в привличане на нови.

Резултатите сочат също, че потенциалът от напълно нови клиенти не надминава 300-400 хиляди души, които обаче не са толкова платежоспособни и следователно не така привлекателни.

Нагласи за смяна на оператор

Около една пета от настоящите абонати са обмисляли или обмислят и в момента възможността да сменят настоящия си оператор. Тези нагласи в по-голяма степен касаят двата утвърдени оператора (М-Тел и Глобул) и в малко по-ниска степен последния – Вивател. Интересът към улеснена възможност за смяна на оператора е относително устойчив сред абонатите на настоящите оператори, твърди Алфа Рисърч.

Възможността за пренос на номерата (преминаване към нов оператор със запазване на настоящия номер на абоната, в това число и първите четири цифри) значимо повишава интереса към смяна на оператор. Така делът на интересуващите се от подобна смяна почти се утроява – от 8% до 21% при възможност за пренос на номера.

Ако към тази група се добавят и онези 23%, за които смяната зависи и от други условия, потенциалът за преразпределение между операторите нараства чувствително и предпоставя динамика на пазара в бъдеще, посочват анализаторите. Почти половината от хората, чието решение зависи и от други условия, поставят на първо място по-изгодните цени на разговорите при алтернативния оператор, промоциите и бонуси.

При наличие на промоции и разлики в цените на операторите, основен фактор обаче става именно възможността за пренос на номерата. Затова и огромната част от настоящите абонати се изказват положително за въвеждането на подобна услуга, като очакванията им са преимуществено положителни.

Три четвърти от абонатите са за въвеждане на възможност за пренос на номерата, като 61% очакват преимуществено положителни крайни ефекти от подобна услуга. Основните очаквания са положителните ефекти да дойдат от промяна в ценовата политика на операторите, разкрива изследването на Алфа Рисърч.

Нови, по-атрактивни цени за разговори както в рамките на една мрежа, така и между различните мрежи, очакват абонатите. Интервюираните оценяват и улеснението, свързано с услугата „пренос на номер”, което ще позволи на търсещите даден абонат да го открият безпроблемно дори и след преминаването му към друга мрежа.

По-назад остават негативните очаквания за увеличаване на цени на разговори в рамките на един и същ оператор, като компенсация за евентуално намалените цени на разговори между различни мрежи. Всеки десети споделя притеснението, че в новата ситуация няма да е ясно с абонат на кой оператор разговаряме (и съответно по каква тарифа се провежда разговорът).

Цената и срокът като фактори

Интересът към услугата за пренос на номерата обаче има и някои условия. На първо място това е евентуалната стойност на таксите за пренос на номер. Еднократна такса до 20 лв. е напълно приемлива за хората, които и понастоящем обмислят прехвърляне, докато наличието изобщо на такса действа демотивиращо на останалите абонати.

Второ важно условие е срокът, в който ще става смяната на оператора. Мнозинството от интервюираните очакват смяната да се извърши в рамките на няколко часа или максимум един ден.

И не на последно място – възможността за пренос на номерата се очаква не само от хората, които обмислят смяна на оператора. Всеки трети настоящ абонат е на мнение, че подобна услуга би имала положителен ефект лично за него, независимо дали би се възползвал от услугата или не.

Коментар