Изследователски екип от Суинбърн е разработил свързваща технология, която преодолява пречките пред по-широко използване на магнезий в автомобилната индустрия, съобщи GreenTech.bg.
Ултра лекият магнезий отдавна е металът, за който автомобилната индустрия мечтае. Неговата склонност към корозия и напукване обаче е разочаровала производителите на автомобили и отдавна е спънала развитието му като “метал на бъдещето”.
Екипът от университета Суинбърн, част от Кооперативния изследователски център CAST, вярва, че е намерил решение. То позволява магнезият да се свързва със стомана и алуминий, които са основните метали, използвани в конструирането на моторни превозни средства.
Учените отдавна знаят, че магнезият не може лесно да се свързва с други метали, обяснява д-р Ивон Дуранде, изследователски инженер и ръководител на проект в Индустриалния изследователски институт в Суинбърн, пред PhysOrg.com. Проблем е и прилагането на процеси като заваряване, казва Дуранде, тъй като поради температурата материалите могат да променят свойствата си и да станат крехки.
Учените обаче приложили нетрадиционна техника на обработка – с лазер. По този начин постигнали здрава връзка между два вида метал, което донесло двоен положителен ефект – от една страна връзката е много здрава, а от друга, тя предотвратява корозията.
Освен всичко друго процесът е и много бърз. Това е особено важно качество на една поточна линия за производство на превозни средства. Лазерът извършва своята работа в рамките на две секунди.
Като се има предвид все по-голямата потребност от намаляване на консумацията на гориво при автомобилите, решаването на проблема с магнезия може да се окаже фундаментално постижение за индустрията. Очаква се то да изиграе значителна роля за намаляване на теглото на превозните средства и оттам – за намаляване на замърсяването.
Магнезиевите сплави са доста горими. Иридия е екзотичен метал, заради високата си плътност (по-тежък от златото) , но и двата са абсолютно ненужни в случая. Едва ли някой ще кара тези коли по 50 години.
Бих напомнил , че вече има индустриално приложение на такава връзка-алуминий-,агнезий-в цилиндровите блокове на 6-цилиндровите редови атмосферни двигатели на БМВ-алуминиеви цил.втулки, а останалото е отлято от магнезий.Блока е композитен – има и армировка.Така, че , в доста сложен случай , и като изработка , и като натоварване , и като сложност , вече има прецедент.Мисля , че тази новина е по-скоро маркетингова- този изследователски център да заяви присъствието си чрез тази разработка.
А в магнитни полета или хибридни технологии дали са изпитвали да пресоват или да правят сплави. Явно е, че има и други метали и не метали за донори. За високи температури предполагам, че може да се използва и иридий. С такива технологии за понижаване на теглото на материалите, повишаване на техните якостни, температурни и електрически характеристики, още повече се приближаваме към направата на В/Х/МПС, особено на хибридни такива. Крайно време е да се обърне сериозно внимание за роботизирането на настоящите Е/Х/МПС. В това отношение сме изостанали с десетки години спрямо технологиите, които притежаваме, но не е късно производителите до 5 години да наваксат загубеното. Нано технологиите са близкото бъдеще, но трябва да се внимава много с тях, защото здравето на хората е по важно. Много ще са важни наноботите и наноантидотите в медицината. С тях на практика ще се лекуват почти всички болести, но не на пълно. Хирургията си е хирургия, но тя е за в краен случай. Няма нищо случайно в нашият живот и ареал.