Е-стратегията трябва да е национален приорет

Браншовите ИКТ организации в България излязоха с общо конструктивно становище по приетата от Министерски съвет стратегия за електронно управление. В нето се посочва, че е-управлението е ключов инструмент за реализация на цялостна административна реформа, осигуряване на прозрачност и премахване на предпоставките за корупция, както и за създаване на значително по-добра среда за икономическо развитие и качество на живот.

Електронното управление трябва да бъде припознато като национален приоритет от всички политически сили, се казва в писмото на БАИТ, БАСКОМ, ИКТ Клъстер и Българска уеб асоциация, адресирано до ръководителите на ключови министерства, от които зависи реализацията на стратегията.

Стратегиите, политиките и плановете за неговата реализация трябва да бъдат основани на национален консенсус, за да има приемственост, последователност и реални дългосрочни резултати, счита ИКТ браншът. Неговите виждания и препоръки за е-стратегията са обобщени в няколко точки:

1. Приветстваме стратегията за е-управление и разработката на пътна карта. Препоръчваме ускоряване на дейностите по нейното изпълнение.

2. Настояваме да участваме в процеса на изграждане и управление на пътната карта за реализация на стратегията. Работната група, създадена по проекта за стратегия, трябва да продължи работата си по пътната карта, актуализацията на нормативната уредба, референтните архитектурни рамки и стандарти и правилата на тръжните процедури и инвеститорски контрол на проектите.

3. Изискваме да бъдем представени заедно с други заинтересовани страни – представители на бизнеса и гражданското общество – в органите за стратегическо управление към Съвета за административна реформа.

4. Настояваме за назначаване на подходящ главен директор по е-управление, който да е овластен да управлява дейностите и координация на всички държавни структури. Настояваме за създаване на Министерство на ИКТ, както е записано в предизборната програма на ГЕРБ.

5. Изискваме яснота за бюджетната осигуреност на дейностите и проектите, както и за политическата ангажираност на правителството за по-бърза и ефективна реализация на стратегията.

6. Предлагаме да се обсъди възможността за нова оперативна програма „Информационно общество”/ИКТ, която да финансира дейностите по стратегията и да позволи по-бързата й реализация в дълбочина.

7. Предлагаме да се осигури механизъм на публично-частно партньорство (ПЧП) като средство за реализация на ефективни и качествени публични услуги.

Относно текущия проект „Развитие на административното обслужване по електронен път” по ОПАК, позицията на ИКТ сектора е следната:

1. Приветстваме работата на колегите от МТИТС и специално дирекция „Електронно управление” за осъществяване на диалог между различните административни структури, анализ и приоритизация на възможните услуги и избора на фокус върху най-важните държавни регистри със съпътстващите услуги като важна основа за по-нататъшно изграждане на е-управлението.

2. Настояваме да участваме в процеса на финализиране на техническите задания и особено условията и правилата за избор на изпълнители по проектите. Предлагаме да участваме като наблюдатели в тръжните комисии.

3. Изискваме включването на ИТ експерти от браншовите организации в процесите на актуализация на нормативната уредба, както и на референтните архитектури и стандартизация.

4. Предлагаме да се потърсят начини за установяване на единна платформа за разработка на различните услуги, общия модел на данните, взаимодействие между системите и потребителските интерфейси.

Коментар