Корпоративното управление, което обикновено досега се основаваше на саморегулирането, не е толкова ефективно, колкото би могло да бъде. Това е един от уроците на финансовата криза. Ако компаниите се управляват по-добре, не само ще намалее вероятността от нова криза, но също така ще се увеличи тяхната конкурентоспособност. Ето защо Европейската комисия откри допитване до общественото мнение, което засяга начините за подобряване на корпоративното управление на европейските компании.
Корпоративното управление обикновено се дефинира като системата, посредством която компаниите се управляват и контролират, пояснява Комисията. Допитването обхваща редица проблеми, сред които подобряване на разнообразието на членския състав на съветите на директорите и цялостното функциониране на съветите, въпроси, свързани с наблюдението и прилагането на вече съществуващите национални кодекси за корпоративно управление, както и начините за повишаване на съпричастността на акционерите.
Срокът за изразяване на мнение в допитването е 22 юли 2011 г. Комисията внимателно ще проучи получените отговори и през есента ще публикува доклад за резултатите, който ще обобщи налагащите се изводи. Въз основа на това ще бъде взето решение дали са необходими законодателни решения. Те обаче ще бъдат съставени едва след извършването на подробна оценка на въздействието.
„Дългогодишното мислене с краткосрочна перспектива доведе до катастрофални последици. Преди всичко е необходимо управителните съвети да бъдат по-ефективни, а акционерите – да поемат изцяло своите отговорности“, заяви комисарят по вътрешния пазар и услугите Мишел Барние.
Уроците от кризата биха могли да доведат до подобряване на надзора над финансовите институции, до по-силни банки и до ефективни системи за оздравяване на проблемни институции. Като част от прегледа в по-дългосрочен план на цялостната рамка за корпоративно управление на компаниите, настоящото допитване поставя акцент върху начина, по който работят компаниите по принцип, а не само финансовите институции.
Бяха установени редица факти, които показват необходимостта от подобрения в различни области на корпоративното управление, като например по-голямо разнообразие в съветите на директорите, по-голяма съпричастност на акционерите и по-добро качество на декларациите за корпоративно управление.