Телескопи ще засичат извънземни радиа и телевизии

Ако извънземни, отдалечени на десетки светлинни години от Земята, притежават радар и FM радио, ще можем вече да ги чуем.

Специален софтуер за разработван в момента телескоп, предназначен първоначално за изследване на ранната Вселена, ще позволи на астрономите да улавят ежедневните звуци на човекоподобни цивилизации, съобщават учени.

До този момент опитите за откриване на извънземен разум разчитаха на традиционните обсерватории, едно от предназначенията на които е улавянето на високочестотни радио вълни. Проблемът е, че подобни сигнали трябва да бъдат нарочно изпратени в открития космос от страна на извънземните с цел установяване на контакт.

Космическите сигнали досега предоставяха на астрономите информация за генериране на радиация от различни галактики, черни дупки, звезди и всякакви други космически обекти. В това число обаче не се включваха нискочестотни сигнали, генерирани от уреди като радари, телевизори и FM радиа, например. Просто нямаше възможност те да бъдат засичани.

Причината за това ограничение е невъзможността нискочестотни сигнали да се улавят от високочестотен приемник, както е невъзможно и слушането на AM радио канали на FM приемник. А досега не е разработвана радио обсерватория, която да сканира космоса за нискочестотни сигнали, коментират специалистите.

В Австралия обаче в момента се разработва нискочестотен „демонстратор”, като основната негова функция ще бъде изследване на водорода в космоса, останал след Големия взрив. Това ще ни покаже как Вселената е еволюирала и как в първоначалния разпръснат облак от газ са се появили комическите обекти. Така учените ще могат да тестват теориите си за нейния произход, според Ед Търнър, професор по астрофизични науки в университета Принстън.

Установено е, че радиацията, генерирана от водорода в космоса, има еднаква честота с тази на радарите, телевизията и FM радиата на Земята. Този факт довежда до решението за вкарване на специален код в софтуера за търсене на водород, който да засича “неестествената” радиация, генерирана при ежедневния живот на евентуална извънземна цивилизация.

Учените изчисляват, че нискочестотният демонстратор може да засече радио вълни, подобни на земните, на разстояние до 30 светлинни години от Земята. Тази дистанция ще позволи обхващането на около 1000 от най-близките до нашата планета звезди. Ако по-голямо устройство от този тип успее да покрие дистанция от 1500 светлинни години, броят на звездите в обхвата ще нарасне до 100 милиона.

Улавянето на “подозрителен” сигнал обаче невинаги ще значи, че астрономите са открили нова цивилизация. Много е вероятно обсерваторията да засече сигнали, идващи отдалеч, но също така е вероятно да бъдат засичани и земни радио сигнали, връщащи се към планетата ни след като са се сблъскали с Луната, или пък генерирани от някой забравен сателит.

Голямо предизвикателство за учените ще бъде също усвояването и обработването на огромните количества данни, които ще генерира телескопа, както и прецизното отсяване и анализ на информацията.

Надежди обаче има, казват астрономите. На Земята най-силните сигнали се произвеждат от военните радари и ако в нашата част от вселената съществува друга цивилизация с подобни сигнали, скоро ще сме способни да ги засечем. В случай че тази или тези цивилизации са военни обаче предпазливостта на хората трябва да бъде много висока, коментират учените, ангажирани в проекта.