Мотивацията повишава резултатите в IQ тестове

От години се водят спорове за това доколко са достоверни тестовете за интелигентност. Критиците твърдят, че те са доста противоречиви, но проучванията показват, че IQ тестовете определят някои аспекти от живота като постиженията в образованието, в работата и дори дълголетието. Тези тестове обаче не могат да бъдат ограничени само до интелигентността.

Ново проучване на PNAS сочи, че мотивацията е много важен фактор за резултатите от IQ изпитанията, пише arstechnica.com. Тестовете за интелигентност максимизират мотивацията на субекта чрез последователност от въпроси, но това вероятно не е много значимо в реалния живот.

Анализаторите първо правят мета анализ на предишни проучвания, за да определят доколко поощренията влияят на резултатите. Сравняват се резултатите на субектите при две условия: с материален стимул и без такъв.

Не е изненада, че във втория случай действително се повишава мотивацията с до 0,64 стандартно отклонение. Интересен е фактът, че колкото по-висок е коефициентът на интелигентност, толкова по-малко тези стимули влияят върху резултата.

Когато стимулите са малки, или липсват, хората с по-високо IQ показват представяне по-близо до максималното, отколкото хората с по-ниско IQ.

Във втората част на проучването се анализира група от 251 момчета в Пицбърг на средна възраст около 12 години. Момчетата са били заснети, докато им провеждат тест за интелигентност. След това записите били анализирани от независими наблюдатели, които оценяват нивото им на мотивация по реакции от типа на отказ да отговарят на въпроси, бърз отговор „не знам”, или „кога ще свърши тестът”.

След това анализаторите проследяват развитието на участниците в експеримента в продължение на повече от 10 години, като наблюдават техните постижения и по-значими случки в живота. Оказва се, че резултатите от тестовете са предвидили правилно поведението им в училище и трудовия им стаж след това.

Като се отчете обаче тяхната мотивация, отклоненията в резултатите са доста малки. Мотивацията се оказва по-важен фактор за едни аспекти в сравнение с други – тя определя неакадемичните постижения, докато академичните са по-обвързани с резултатите от теста.

Заключението е, че мотивацията може да изиграе по-голяма роля в резултата от IQ теста, отколкото се смяташе преди.

Коментар