Европейската космическа агенция (ESA) разработи прототип на мултимедийна автомобилна система, която предлага висококачествено радио, видео и данни. Той беше демонстриран на изложението за космически технологии в Ноодуик, Холандия.
Ако се комерсиализира, системата ще предостави за първи път сателитно радио в автомобилите на европейците.
Сателитни радио услуги вече съществуват в някои страни като САЩ, където двете най-големи компании в бранша XM-radio и Sirius имат над 13 милиона абонати. Те разполагат със сателитни приемници в автомобилите си, с които улавят радио сигнали от мрежа от специално проектирани платформи в околоземна орбита и наземни усилвателни станции, осигуряващи достатъчно силен сигнал в гъсто населени райони. Цифровият сигнал предоставя качество, близко до това от компакт диск и може да съдържа до над 100 различни радиоканала, както и информация за заглавието на песента или името на изпълнителя.
Експерименталната система, предложена от ESA, не се нуждае от нова сателитна мрежа. Вместо това, учените от агенцията предлагат автомобилните системи да се свързват с една мрежа от сателити, които вече са използвани за разпространение на телевизионни сигнали.
Обикновено техният живот е с продължителност от 10-15 години, след което те изчерпват горивото си и започват да се отклоняват от позицията си. Това означава, че вече не могат да се използват за телевизионни предавания. Но пък ще вършат добра работа на предлаганата от ESA система, която използва малка антена, вградена в автомобилите, насочена винаги в правилната позиция за улавяне на сателитния радио сигнал.
Новата система не се нуждае и от наземните усилвателни станции, използвани в САЩ. Вместо това, сигналите се изпращат като файлове, които се съхраняват в запомнящи устройства, познати като кеш. По този начин, дори когато сателитите са извън обсега на антената на колата, както и в тунели, радио програмите не прекъсват.
Файловият подход позволява в колата да се съхранява и показва и друга информация. Например може да се излъчват кратки видео клипове за пътуващите на задната седалка и да се предоставят данни за самото пътуване под формата на цифрови карти за навигационните устройства.