През три етапа минава пътят на предприемача

В пътя на предприемача има три етапа. В първия се ражда визията за новия бизнес или проект. Този етап много често започва с това, че предприемачът отхвърля идеята за промяна в опит да запази статуквото. Постепенно се изясняват крайната картина и пътят до нея, с което страстта започва да става по-голяма от страха от промяна, посочи президентът на Международната коуч федерация Петър Горялов в лекция пред млади предприемачи в рамките на надпреварата 3Challenge в СУ “Св. Климент Охридски”.

Петър Горялов, президент на Международната коуч федерация, предупреди за опасността от успокоение, когато резултатите от предприемаческата дейност вече са налице

Вторият етап започва с точката, от която няма връщане, когато предприемачът усеща свобода, от това че следва страстта си, но също и страх, защото е изправен пред пълна неизвестност. Това е периодът, в който се ражда новият бизнес, услуга или продукт и тук предприемачът е необходимо да трансформира предизвикателствата по пътя в решения.

В третия етап резултатът е налице. Опасността тук е, ако след успеха последва успокоение, защото това е моментът, в който новата услуга или продукт е необходимо да се размножи и така да се сподели „плодът” на усилията със света.

Един от най-важните въпроси, според международно признатия коуч, е: „Ако си представя, че са минали 10 или 20 години, кое е това, което вече съм създал? Кой съм аз тогава?”.

Горялов разказа как преди години е посетил гаража, в който е създадена компанията Хюлет Пакард. Осъзнавайки, че това е мястото, където се е зародила цялата Силициева долина, той си е задал въпроса: Какво пречи това да се случва в България? Какво пречи ако имаме спортисти от световна класа и музиканти от световна класа, да имаме също и предприемачи от световна класа, особено във време, когато целият свят е на една ръка разстояние чрез интернет.

Коментари по темата: „През три етапа минава пътят на предприемача”

добавете коментар...

  1. админ

    Този Петър Горялов явно много си е повярвал. Първо, за да има продукт трябва да има пазар и конкуренция по определени правила. Това дава предимство на по-добрия. Ако приемем като продукт успеха на една фирма то принципите там са същите. Според мен основна част от фирмите в България са протежета на онези бизнесмени от първата година на демокрацията. Не е тайна че почти 100% от ISP фирмите извън новозакупените две са с видна криминална структура и лица. Малкото ИТ фирми които не са свързани с подобни мутренски структури работят само на ишлеме. Повечето кадърни служители са засмукани от мутренската икономика и реално останалите предприемчиви люде донякъде са обезверени и без стимул в подобна бизнес среда. Разбира се има и изключения. Дори и да имаш добра идея утре ще ти почукат на вратата за да прехвърлиш еди колко си на един доскорошен кандидат президент или направо ще ти откраднат идеята заедно с кадрите. Но това не по-голямото зло. Проблема е че след това в подобни мутренски фирми и най-добрата идея е с обречено бъдеще освен ако не бъде препродадена на някой чуждестранен инвеститор. Ето затова според мен в България никога няма да има втори гараж на HP. В България бизнеса няма защита и конкуренти които да спазват правилата. Този Петър и хората около него са пример с какви шушони е пълна бизнес средата в нашата татковина.

  2. анонимно

    Ще представя моето мнение по отношение на последния въпрос. Такова животно като предприемач в българските условия е нещо от вида мутра с пари. За да си истински предприемач, то трябва да бъдеш експерт и изобретател – първото се учи с години, а второто се тренира с години. А ние 1 година след началото на демокрацията и вече имахме предприемачи – хора получили куфарчета от Луканов.

    Ще опитам да защитя тезата си. Четохте ли статията за Бъфет изненада пазарите с мащабна инвестиция в IBM? В нея пише, че Бъфет до момента не е инвестирал в ИТ, защото както той казва не счита, че има достатъчни познания в ИТ сектора, за да е предприемач в тази област. Така да се каже не се счита експерт в тази област.

    С това обяснение в сатията, като с което страстта започва да става по-голяма от страха от промяна изглежда авторът на тази мисъл не е предприемач, а е по-скоро борсов играч. Съвсем различна област, където печелиш пари, благодарение че проучваш пазара за скрита информация (получена включително със срещи с експерти) и гледаш да осъществиш най-бърза реакция. Също така се бориш и с прихологията на противника борсов играч.

Коментар