Преобладаваща част от приложенията за смартфони, свалени през 2011 г., са били безплатни. Този факт ще направи още по-трудни опитите на разработчиците да продават своите програми през настоящата година, сочи анализ на компанията iSuppli.
Потребителите на мобилен софтуер все по-често могат да придобиват приложения безплатно и да купуват обновления, без да напускат самата програма |
Отчитайки тази тенденция, повечето играчи на пазара ще преминат напълно към безплатен модел за доставка на своите продукти, като разчитат на приходи от платени обновления.
По данни на iSuppli, в края на третото тримесечие на 2011 г. делът на безплатните приложения за iPhone на пазара в САЩ e бил 45%, а при платформата Android – 31%. Около 68% от приложенията с разширена функционалност пък са придобити с платени обновления.
Подобен бизнес модел бързо навлиза в геймърската индустрия. Възможността за купуване на обновление без напускане на самата програма успешно е реализирана в навигационните приложения, които изискват регулярни ъпдейти, както и в софтуера за обработка на снимки и видео.
Изследването на iSuppli установява също, че потребителите в САЩ и Великобритания рядко ползват опцията за купуване на допълнително медийно съдържание от рода на телевизионни предавания и видео. Най-търсени през третото тримесечие на 2011-та са били ограничените по време приложения като онлайн вестници и списания.
iSuppli прогнозира, че към 2015 г. приходите от платени обновления на смартфон приложения ще възлязат на 64%, или 5,6 млрд. долара, от общия обем на мобилния софтуерен пазар. За сравнение, през миналата година продажбите на подобни обновления генерираха само 970 милиона долара, или 39% от общия пазар.
Доставката на безплатен софтуер с платени обновления ще се наложи като доминиращ бизнес модел на пазара за смартфони в следващите години. Удобството на този модел е възможността потребителите да купуват обновления, без да напускат самото приложение, подчертават от iSuppli.