Българският бизнес губи позитивна нагласа

Българският бизнес има по-негативни прогнози за развитието си от чуждестранния, показва социологическо проучване, направено сред  изложители на Международния технически панаир от агенция „Алфа рисърч”.

Позитивните нагласи сред българските фирми спадат от 47% през 2011 г. на 44% сега. По-оптимистични са чуждестранните компании, половината от които очакват условията в техния отрасъл да се подобрят.

17% от българските изложители смятат, че техният бранш вече е излязъл от кризата. 26% от чуждестранните им колеги твърдят, че не усещат влиянието на тежката икономическа ситуация.

Около 1/3 от българските и 39% от чуждестранните участници в  Международния технически панаир са на мнение, че в близките една-две години вече няма да бъдат притискани от кризата.

Експонати на над 1250 компании от 43 страни бяха показани на тазгодишния панаир. Сред мотивите на изложителите най-важни остават неговият престиж и традиции (57,6%), като значението на тези два фактора леко нараства в сравнение с миналата година.

Ключовите цели на изложителите са били създаване на нови бизнес контакти, промоция и реклама на продукти и услуги и разработване на нови пазари в България. Най-голяма е успеваемостта на българските изложители при създаване на нови бизнес контакти.

За  чуждестранните изложители тази година най-значими са постиженията им в  промоцията и рекламата. 45% от българските фирми и 42% от чуждестранните са постигнали целта си да сключат договори.

Изложителите от чужбина дават по-висока оценка от българските си колеги при сравняването на Международния технически панаир с други подобни делови форуми в Европа. Като съпоставим с тях го определят 39% от българските и 45% от чуждестранните фирми, а като по-добър –  14% от чужденците и 12,5% от българите.

Интересен е фактът, че тази година базата за сравнение е по-широка, тъй като се е увеличил средно с около 15 пункта делът и на българските, и на чуждестранните компании, участвали в други изложби, достигайки съответно 63% и 81%.

Профилът на посетителите показва, че те се занимават  основно с  търговска дейност, производство и контрол, ремонт и поддръжка. Преобладават предприемачите, съдружниците и представителите на висшия мениджмънт, като те са общо над 49%. Повишава се делът на онези, които идват на панаира заради професионалната си дейност или образование – от 77% през миналата година до  84% сега.

Основен и най-важен фактор за посещението на българските и чуждестранните специалисти е възможността за запознаване с нови продукти и идеи – съответно 72% и 87%. На второ място по важност за българите е възможността за обмен на опит, а за чужденците –  срещите с доставчици и заздравяване на установените бизнес отношения.

Коментар