Електронната индустрия на Япония изпитва все по-силен натиск от страна на конкурентите от Южна Корея и губи пазарни позиции. Ключови фактори за спада са излишната ориентация към вътрешния пазар и силната йена. Sharp, Panasonic и Sony понесоха загуби в размер на 30 милиарда йени през последните 12 месеца и влошиха рязко своята кредитоспособност.
Компаниите от Страната на изгряващото слънце са принудени да проведат реструктуриране, вкл. продажба на непрофилни активи и концентрация на производствени дейности. Пред мениджмънта стои нелеката задача да се избави от някои бизнеси и да взима съдбоносни решения.
Според инвеститори, анкетирани от Уол Стрийт Джърнъл, най-ефективни са сделките във висококонкурентни сегменти от пазара, при които е възможен преход към нескъпа производствена база. Като примери се посочват бизнесът с батерии на Sony, който компанията може скоро да продаде, както и производството на телевизори от Sanyo, което Panasonic консолидира при себе си с покупката на тази фирма.
Наскоро Panasonic реши да продаде бизнеса с цифрови камери Sanyo. До края на март 2013 г. подразделението Sanyo DI Solutions Co. ще стане собственост на частния инвестиционен фонд Advantage Partners.
Очаква се също Sharp да продаде калифорнийската енергийна компания Recurrent Energy, която бе закупена през 2010 г. за сумата от 305 млн. долара. Чрез сделката Sharp, най-големият производител на слънчеви батерии в Япония, разчиташе да увеличи темпа на изграждане на слънчеви електростанции в света, но конкуренцията от страна на Китай обърка плановете й.
Експерти препоръчват на Sharp да се избави и от подразделението за битова техника. И други японски гиганти в сектора все още поддържат нискорентабилни подразделения въпреки слабия интерес към продукцията им. При Sony като слабо звено се посочват персоналните компютри Vaio, а при Panasonic – производството на мобилни телефони и электронни компоненти.