Наскоро компютърната музика отбеляза значителен напредък. Беше разработен софтуер, който може не само да възпроизвежда полифонична музика в реално време, но също така и сложни съзвучия успоредно с хора–музиканти.
Кристофър Рафаел от университета в Индиана демонстрира система, която може да разбира жива музика достатъчно добре, за да акомпанира на музикант, разкрива arstechnica.com. Рафаел започнал да свири на обой произведение за четири инструмента, написано от Моцарт, и неговият електронен акомпанимент засвирил другите три инструмента. Когато Рафаел забавял своето свирене, компютърът също забавял, без да направи какъвто и да било пропуск, дори когато живият музикант наблегнал на един вибриращ звук.
Новият софтуер не е бил лесен за създаване. Рафаел го сравнява с бавния прогрес на ефективното гласово разпознаване. Програмата работи чрез анализиране на формите на вълните от музикалните инструменти. Сравнително лесно било за компютрите да разпознаят точно една изсвирена нота. Но когато се включат музикални съзвучия, става доста по-трудно.
Друга програма, написана от Даниъл Елис от Колумбийския университет, учи компютъра да разбира музика, като вкарва в него 92 звукозаписа заедно с техните отличителни черти. Постепенно софтуерът започва да изучава правилата на музиката – как и кога да комбинира един тон с друг. В течение на времето програмата се адаптира и започва да отгатва нотите в музикалното произведение.
Разработката на Рафаел обаче няма нужда да минава през такъв сложен процес, тъй като тя е предвидена да акомпанира само на един музикант. В бъдеще програмата може да се приспособи да акомпанира на цели групи.
Подобни технологии вече излязоха на музикалния пазар. Такъв е например софтуерът AutoTune, който дава перфектни настройки на музикалните дискове, а някои изпълнители го използват в реално време, на своите концерти.
Перфектното изчистване на поп музиката не е единственият възможен резултат от тези технологии. Компютърните изпълнители могат да се справят с нови типове музика, с много повече изсвирени ноти наведнъж. Освен това софтуерът би помогнал на един ученик да се научи да свири на даден инструмент много по-бързо и по по-приятен начин.
Въпреки своите изключително полезни приложения, компютърните музикални технологии пораждат също така и безпокойство у собствениците на авторски права. Всички нови креативни произведения с авторски права са заплашени от лесно преработване с компютър, който прави перфектни комбинации от тонове и има способността да научава и възпроизвежда музика в реално време.
Всъщност, какви нови DRM и техники за поставяне на водни знаци могат да бъдат изобретени, когато компютърът е способен не само да “записва” музика, но също така да я разбие на нейните съставни части и да я сглоби отново, вкл. като музика със симулирано HD аудио качество…