ИТ гиганти пробват нов бизнес модел за продажба на компютри

ИТ гиганти пробват нов бизнес модел за продажба на компютри
Тестовият полигон за концепцията “Pay-Per-Use” са страни от Източна Европа, Азия и Латинска Америка. Играта води Microsoft в компанията на Intel, AMD и Lenovo
24-05-2006
Че ИТ индустрията не е това, което беше, е очевидно. Microsoft продава на бедните в Бразилия достъп до РС на принципа Pay-Per-Use, т.е. плащаш толкова, колкото използваш.
Най-голямата софтуерна компания влиза в авантюра заедно с непримиримите конкуренти Intel и AMD. В групата е и китайският производител на персонални компютри Lenovo – да припомним, че това е компанията, която закупи неотдавна РС бизнеса на IBM.
След Бразилия, уникалната услуга ще опитат в Унгария, Русия, Китай, Мексико, Индия, Словения и… Виетнам. Как да се чувстват страни като България и Албания – пренебрегнати или поласкани?
FlexGo, така се казва новата система на Microsoft, ще работи на следния принцип. Бедните в избраните държави ще получават евтини Windows PC, които ще могат да ползват чрез предплатени карти или срещу месечна абонаментна такса. Системата измерва времето на употреба на РС-то и когато сметката е изчерпана, информира потребителя. Ако той иска “още РС”, ще трябва да плати за нови часове – он-лайн или при местния доставчик на услугата. В противен случай, неговият компютър заема изчакваща позиция или преминава в режим на ограничен достъп.
Според някои наблюдатели на развитите пазари, иновационната схема на продажба на РС в Бразилия, а скоро и в други страни по света, ще намали наполовина стойността на покупката на компютър за бедните семейства. Услугата FlexGo, както показва името й, ще даде на социално слабите гъвкав метод за плащане. Ето как една идея, тази за глобалното информационно село, което политици, бизнесмени и учени от години лансират по форуми, вече става реалност. От Бразилия, през Унгария и Русия, до Китай и Виетнам всички хора, вкл. най-бедните слоеве от населението ще имат достъп до високите технологии.

В допълнение, освен основните играчи в схемата – Microsoft, Intel, AMD и Lenovo, печалби от FlexGo ще извлекат телекомите, с които Microsoft вече преговаря за Интернет достъпа, както и други локални компании. Те ще продават “екстри” към услугата на местното население.
Моделът на FlexGo прилича удивително на продажбата на мобилни телефони. Неслучайно прозорливи наблюдатели на пазара смятат, че Microsoft иска да накара потребителите да купуват РС вместо клетъчни телефони. Това обяснява защо в групата от корпорации, стоящи зад FlexGo, няма нито един голям играч от мобилната индустрия, който да подкрепи с ноу-хау от продажбата на GSM-и глобалното начинание за компютризация на планетата.

Коментар