Световна премиера на ITIL V3 в България

 
ITIL версия 3 достигна и до балканските му потребители с помоща на ITCE и техните партньори от BMC US, itSMF и Fox IT -UK. В конферентните зали на хотел Гринвил, изцяло обновената версия на ITIL бе представена от един от авторите й Върнън Лойд (Fox IT – автор на книгата „Service Design” към ITIL v.3), Владимир Кънчев (ITCE – главен консултант в областта на IT управлението) и Маги Нелър (вицепрезидент на itSMF).
 
Пред аудиториата – съставена предимно от IT директори на големите банки опериращи на балканския пазар, телекоми, компании от енергетиката, петролната, фрамацефтичната и други индустрии – бяха представени новите книги, обединяващи най-добрите практики в IT индустрията.
 
Основната линия във философията на ITIL се запазва, като средствата за уеднаквяване на процесите в бизнеса и IT стават все по-ефективни.
 
В центъра на петте нови ITIL книги е стратегията за услугите, като към нея се добавя и постоянния цикъл от дизайн, въвеждане в експлоатация и опериране на услугите (design -> transition -> operation). Всичко това е обградено от постоянен процес на подобряване на процесите (improvement). Прави впечатление, че новата версия е доста по-интуитивна, дори и за хора незапознати в детайли с ITIL v2.
 
В презентацията си Върнън Лойд представи възможните ползи за бизнеса от ITIL v3. Той посочи и основната мотивация на itSMF да инициира тази нова версия:

1. Предишната версия бе съставена от 8 книги, писани по различно време.
2. Книгите не бяха изцяло свързани помежду си.
3. Някой концепции в книгите не отговаряха на съвремените бизнес практики.
4. ITIL не бе достатъчно фокусиран върху бизнес услугите и техният жизнен цикъл.
5. Засилване на партньорството с други решения, занимаващи се с практики (COBIT, ISO/IEC20000 и др.).
6. Нуждата от съответствие с другите съвременни стандарт.

Бяха разгледани в детайли петте съставни концепции зад ITIL v.3 (Strategy, Design, Transition, Operations, Continues Service Improvement), както и тяхните взаимодействия.

В заключителната част на презентацията си, господин Лойд обърна внимание и на новите сертификациите на ITIL. След познатата ни вече “ITIL foundations” са добавени два сертификационни потока – първият прилича много на съществуващите practitioner, покриващ различни процеси и групи от процеси. Вторият поток ще е базиран на различните етапи в жизнения цикъл на услугите. Сертификацията, съответстваща на ITIL Manager, ще се нарича “ITIL Diploma” и ще се получава след покриване на определена комбинация от двата трака, на базата на точки събрани от покрити изпити.
 
Очаква се да има и една почетна степен, наричана “Advanced Diploma”, но все още не са уточнени условията на които трябва да отговарят кандидатите. Разбира се, едно от условията разбира се ще е кандидатите да имат вече “ITIL Diploma”.
 
В последната презентация изнесена от Маги Нелър (вицепрезидент на itSMF) бяха представени редица гледни точки върху работата на IT структурите в компаниите, както и проблемите с дефинирането на общите цели.
 
Любопитен факт е, че според Gartner до 2008 година 75% от сделките за покупка на компании ще изискват въведени ITIL процеси, като елемент на сделката.
 
В личен план, служителите в компании с функциониращи ITIL процеси изпитват по-висока степен на удоволетвореност от труда си, имат ясна структура за кариерата си и възможности за развитие.
Представянето на ITIL v.3 завърши с отворена сесия въпроси към тримата лектори.

Коментар