Безработицата в България е висока, а редица браншове се задъхват от липса на квалифицирана работна ръка, заяви изпълнителният председател на БСК Божидар Данев. В страната ни все още липсва правна рамка, която позволява да се узаконяват знанията и уменията, придобити извън образователната система.
При това положение не е изненада, че едва 2,1% от заетите между 18 и 64-годишна възраст и 3,2% от безработните в България полагат усилия самостоятелно да повишават и разширяват професионалната си квалификация. В ЕС делът на тези хора е съответно 13,4% и 12,8%. Разликата е огромна и продължава да се увеличава, стана ясно на конференция на тема учене през целия живот.
Хората вече имат лесен и бърз достъп до знание. Интернет пространството е пълно с безплатни платформи за обучение, включително на водещи световни висши училища като Харвард, Принстън, Джорджтаун. След като се обучи обаче, човек няма възможност да валидира придобитите знания и да получи легален документ от образователната система за това.
„Отдавна очакваме нормативни промени в тази посока, но те не се случват. Причина за това е постоянното отлагане на приемането на промените в нормативната база, свързана с професионалното образование и труда”, посочи Божидар Данев. Липсват също процедури и методология за акредитация на валидиращите знания институции.
Българската образователна система драматично изостава от динамиката в икономиката и развитието на технологиите. Стандартите, по които тя работи, са много далеч от професионалните стандарти, определени от бизнеса. Ето защо през последните няколко години компаниите са принудени сами да подготвят кадрите си, без да се интересуват от знанията, придобити в училище или в университета, посочи Данев.
Той обърна внимание, че в интернет вече съществува платформа, в която всеки може да провери дали знанията и уменията му отговарят на изискванията на бизнеса за съответната професия и длъжност. Това е онлайн платформата MyCompetence, разработена от БСК по проект, съфинансиран от Европейския социален фонд по ОП „Развитие на човешките ресурси”.
Бях безработен и се научих от нета да програмирам процесори на асемблер, който иска намира , няма значение че нямам такава диплома, умението е много по важно
Много е хубава снимката на статията, спомних си за моя първи диг.фотоапарат – 3,2 Mp. … а като беше по слаба светлината ставаше като на зрънца снимката (както панталоните на чичкото отдясно). Ех носталгия!
В интернет има много неща, но всичко е на английски. Това отблъсква хората, защото е вид ненужно напрягане на мозъка. Наистина ако ти е интересна физиката и има ресурси на български – тогава малко вероятно е безработния да не се обучи.
Валидирането на знанията от държавата: Ало, в кой свят живеете. На никой не му пука за държавата. Има си интервюта за работа, в които и без диплома ще те вземат, стига да видят че си способен. А глад за специалисти има, така че и да излъжеш първоначално че имаш диплома, като отидеш на интервюто и преценят че наистина си обучен – ще те наемат.
По-скоро валидирането на знания е цел на някои чиновници, които искат да получат още една добре платена за тях дейност.