Ръст на ИТ пазара у нас през първото полугодие

През първото полугодие на 2014-та има малък ръст на ИТ пазара, по данни на CBN

През първото полугодие на 2014-та има малък ръст на ИТ пазара, по данни на CBN

Бизнесът с информационни технологии у нас бележи ръст през първото полугодие, сочи анализ на CBN, огласен на Асбис Академия в курорта „Св. Константин и Елена”.

Около 10 000 са работещите компании в технологичния бизнес. Те правят 9,5 млрд. лева общ оборот, а през 2013 година секторът е номер едно по заплати и осигуровки. Броят на активните дилъри възлиза на около 2000, по данни на CBN.

„През първото полугодие на 2014-та има малък ръст на ИТ пазара. Дори и при малък ръст на БВП, ИТ пазарът се чувства комфортно. У нас се финансираха над 350 проекта за бизнес софтуер. Хубавото е, че в тези проекти има инсталиран и много хардуер”, заяви Людмил Стойчев, управител на CBN.

Дилърите държат над 30% от продажбите за малки и средни предприятия, а телекомите навлизат все повече на консуматорския пазар, допълни Стойчев. Наблюдават се обаче трудности при дистрибуторите.

„Дистрибуторите изпитват дискомфорт в настройването на бизнес модела си.  Приходите им през 2013 г. са 85% от тези през 2008 г. Опитите за увеличаване на оборотите водят до силен спад в брутния марж. През 2013 г. средният брутен марж е най-нисък в последните шест години”, каза Стойчев.

Сивият внос на ИТ продукти е малък, а политиката на някои брандове да бламират дистрибуторския канал, работейки директно с големи клиенти, дава временни резултати, посочи анализаторът.

Продажбите на хардуер заемат около 46% от общия ИТ бизнес, почти без промяна. Наблюдава се обаче промяна в структурата на пазара – таблетите взимат дял от лаптопите, като съотношението в момента е 20:80.

CBN наблюдава няколко тенденции в ИТ бизнеса у нас: възстановяване на пазара на асемблирани машини; ултрабукът все още не може да пребори лаптопа, заради високата цена; ръстът на пазара за таблети ще се забави, ако изобщо го има; предстои ръст в клауда, големите данни и услугите със смартфони.

Тенденцията BYOD (използване на лични устройства за работа) се проявява епизодично у нас, и то при чуждите компании. Отчетливо се вижда обаче навлизането на китайски компании в България, като най-ярък пример е Huawei.

До края на годината едрият и средният бизнес ще остане стабилният клиент. От 500 до 700 са клиентите в тази категория. „Чакаме какво ще се случи с бюджета и новото правителство, не е ясно как ще се покрие дупката с бюджета”, заключи Людмил Стойчев.

Коментари по темата: „Ръст на ИТ пазара у нас през първото полугодие”

добавете коментар...

  1. p:-)

    “Тенденцията BYOD (използване на лични устройства за работа)”

    Три проблема в ендо.

    1. Работодателя ползва софтуер за мониторинг на работата на служителите освен служебната информация – работодателя ще има достъп до лични данни извън дейността на фирмата и ще следи подчинените си дори в извън работно време.

    2. Личните устройства наблъскани с вируси и пиратски софт ако се ползват за работа в офис ще бъдат риск за сигурността на фирмата.

    3. Продажбите на хардуер и софтуер ще са 2-пъти по-малко, ако се ползват ени и същи компютри или устройства за работа и за вкъщи.

Коментар