Спорт и технологии е една от най-печелившите бизнес комбинации
Сумите, които технологични компании отделят за инвестиции в различни сфери на спорта, са по-големи от всякога. Защо това е така?
31/07/2006
Технологичните компании влагат невероятни суми в спортни мероприятия, „оцветявайки” проявите в тази област в най-различни фирмени марки, лога и послания. Всеки, който е следил тазгодишното Световно първенство по футбол, няма как да не е забелязал здравата връзка между спорта и технологиите, която се изразява в съвместна работа и спонсорство.
Факт е, че едни от най-големите технологични брендове, сред които Toshiba, Avaya, Vodafone, Yahoo! и други отделят огромни бюджети за реклама и спонсорство на спортни първенства, събития, отбори. Защо това е така?
Очевидната причина е, че спортът се подкрепя от най-многобройна аудитория, а технологичните компании са едни от най-динамичните на пазара и като такива непрекъснато търсят пътища за достигане до максимален брой потребители.
Фактор, който благоприятства мащабните бизнес инвестиции в спорта са медиите, които отразяват нашироко спортните събития и по този начин популяризират спонсорите.
От друга страна, спортът предлага много разнообразни и ефективни форми за реклама на фирмите. Най-големите билбордове са в спорта, казват от компанията Pipex. Именно по тази причина Pipex спонсорира английския футболен тим Фулъм с 1 милион английски лири на сезон.
Широко разпространен метод за рекламиране на фирмена марка е чрез изписването й на фланелките на спортистите. Напоследък той се практикува от компании като O2, Samsung, Siemens, T-Mobile, Vodafone и др. Според оценки на експертите в тази област, подобна рекламна кампания в английската висша футболна лига може да струва суми от порядъка на 25-30 милиона евро годишно.
Компаниите могат да спонсорират също определен отбор, цялото спортно първенство, да изписват името си по билбордове, рекламни банери по терена, спортни атрибути. При телевизионното предаване на спортни мачове пък се използват рекламни изречения, като поздрав от някоя фирма при победа на отбора или вкаран гол.
У нас например е известно, че от години мобилният оператор М-Тел спонсорира отбора на Левски. Миналата година другият гранд, ЦСКА, шумно огласи подписването на рекламен договор с третия мобилен оператор в страната – vivatel.
Съществува и вариант, при който компания спонсорира определен стадион, който веднага включва в своето име наименованието на фирмата. Компанията Ricoh, например, всяка година отпуска сериозна сума за името Coventry City”s Ricoh Arena. Този вид инвестиции осигуряват огромни надписи с фирменото име по терена и по покрива на стадиона, видими дори от открития космос, както обичат да се шегуват рекламните мениджъри.
Важен елемент от изграждането на рекламната стратегия на компаниите е избирането на подходящ спорт, в който да се вложат инвестициите. За „подходящ”, според рекламните експерти, се смята онзи спорт, който е характерен за региона, където компанията съсредоточава своята дейност и продукция.
Докато спортът продължава да бъде най-масово подкрепяната публична дейност, в него ще се инвестират големи суми. Според прогнозите, нищо в близко бъдеще не застрашава хегемонията на спорта, поради което може да се очаква, че връзката му с технологичния бизнес ще се задълбочава.