Немският автомобилен гигант Opel пренася игровите конзоли в реалния свят. В бъдеще работниците в производството ще подготвят нови задачи за сглобяване на елементи от автомобила с помощта на контролера Wii и камерата Microsoft Kinect.
Игровата конзола Wii е просто детска играчка, но на нея се радват и много възрастни. Милиони хора по света използват контролера с вградени сензори за движение, за да играят футбол или да реализират различни функции пред телевизора. Opel обаче ще използва възможностите на конзолата в производството.
По време на виртуалното обучение се задават въпроси от рода на „какви части се нуждая за монтажа на една въздушна възглавница” или „как изглеждат те, къде се монтират и в каква последователност да се инсталират”. На тази база инструментите за сглобяване и отделните части се появяват на големия екран.
Потребителят стои директно срещу екрана и може да се движи във всички посоки. Камерата го следва и повтаря движенията му на дисплея. Операторът може да избере съответната част чрез натискането на Wii бутон и след това да я премести до нужната позиция. Задачата е постигната, когато всички части са разположени в точните позиции – точно като в компютърна игра.
„Искаме да разполагаме със система позволяваща на служителите виртуални тренировки в позната среда”, казва Франк Арлт, ръководител на изследователския проект VISTRA (виртуална симулация и обучение в процесите на сглобяване и сервизиране в дигиталните заводи) в Opel.
Автомобилната компания инициира спонсорирания от Европейския съюз проект преди три години и оттогава в Рюселсхайм се изследва и разработва следващото поколение виртуално обучение. Системата VISTRA ще се въведе в практическа употреба от 2015 година.
Освен Opel шест други развойни и индустриални предприятия от Германия, Швеция, Англия и Дания са ангажирани в изследователския проект на ЕС. Като цяло десет служители на Opel работят по проекта заедно с 40 експерти от външни партньори.
Виртуалното обучение има много предимства. То е по-бързо, по-евтино и по-гъвкаво от обучението с възпроизвеждани хардуерни прототипи. Първоначалните оценки на VISTRA разкриват, че хората, обучавани с виртуални системи, правят по-малко грешки (снижаване с 40 процента) от тези, обучавани изцяло върху прототипи. Служителите се чувстват по-сигурни, когато имат работа с отделни части и са по-бързи.
Освен това персонализираното обучение гарантира, че всеки участник научава точните стъпки на процедурите, които той/тя ще използва по време на сглобяването на автомобила. В допълнение няколко човека могат да използват системата едновременно, а оборудването е леко и гъвкаво. На практика то лесно се побира в обикновен куфар. И на последно място, но не и по значениеq то е забавно.