Тези дни спамът отпразнува своя 30-ти рожден ден. На паметната дата 3 май през 1978 година на 393 абонати на мрежата Arpanet били изпратени електронни съобщения, за които се твърди, че са първите спам имейли в историята на мрежите. Самото спам съобщение е било написано на 1 май, припомня theregister.co.uk.
Мрежата Arpanet (Advanced Research Projects Agency Network) е разработена от агенцията DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), която е била подчинена на Министерството на отбраната на САЩ, и е предшественик на Интернет. Идеята хрумнала на маркетинговия представител на мощната тогава компания DEC – Гари Туерк. Тя обаче породила много остра и враждебна реакция от страна на военните и на администраторите на Arpanet, но довела и до малък брой реализирани продажби.
След като се появяват за пръв път в Arpanet, нежеланите купища от реклами се прехвърлили върху Usenet, имейли и линкове в различни уеб сайтове. Usenet е глобална, разпространявана по Интернет система за дискусии.
За голямо съжаление и раздразнение на Hormel Foods терминът „спам” произлиза от феномена в поп културата, а именно британското скеч шоу Monty Pythons’s Flying Circus, където всички ястия в ресторанта бивали придружени от огромни количества спам (кълцана шунка с подправки). Впоследствие нежеланите имейли, а не месото в официалния обяд, приели основното значение на думата „спам”.
Много неща са се променили за изминалите три десетилетия. Вместо злонамерените съобщения да бъдат изпращани само към подбрана група от учени, днес на практика цялото онлайн население, което наброява 1,3 милиарда души, е подложено ежедневно на потоп от нежелани имейли съобщения.
През последните три-четири години технологиите за филтриране на спама са изминали дълъг път и стават все по-усъвършенствани, но разрешаването на проблема с този вид имейли се оказа доста по-трудна задача, отколкото се смяташе до неотдавна.
През януари 2004 година Бил Гейтс предвиди, че спам имейлите ще бъдат заличени като проблем в срок от 24 месеца. Тогава основателят на най-големия производител на софтуер изложи своя план за заличаване на спама за само две години, състоящ се от три фази.
Схемата на Microsoft включваше призив за по-качествени филтри, които да отстраняват спам съобщенията, както и легитимиране на подателя на имейла чрез попълване на форма от система с предизвикателни въпроси.
На второ място софтуерният гигант искаше да бъдат сложени капани, чиято цел щеше да бъде забавянето на имейли, които идват от непознати податели. Забавянето трябваше да бъде развито до такава степен, че да направи нежеланите имейли непрактични от гледна точка на спамърите.
Третата фаза на плана на Microsoft, която беше и най-обещаваща, що се отнася до виждането на Бил Гейтс, се състоеше в идеята за дигитален еквивалент на пощенската марка, който да се слага на имейлите и да бъде заплащан, само ако получателят определи дадено съобщение за спам.
Блокирането на спама беше смятано за много прост проблем, но на практика се оказа много по-сложен, отколкото Гейтс и дори цялата индустрия смяташе. Скоро след речта на тогавашния си шеф, Microsoft осъзна този факт и модифицира стратегията.
Идеята за дигиталното плащане беше премахната, без да се дава много гласност за това, докато в същото време производителят на софтуер съсредоточи усилията си в натрупването на опит и познания в областта за филтриране на спам – най-вече чрез покупки на по-малки фирми и преследване на спам изпращачи по съдебен път, където компанията реализира доста голям успех.
Първите две идеи от плана на Microsoft вече се прилагат в цялата индустрия, макар и отчасти.
Едновременно с напредването на антиспам защитата обаче напредва и усъвършенстването на спам методите, прилагани от хакерите. Използването на компрометирани имейл шлюзове, които сравнително бързо могат да бъдат сложени в черния списък, вече е отживелица. Спамърите преминаха към използване на мрежи от инфектирани персонални компютри, или бот мрежи.
В същото време спамът започна да се появява и на други платформи, като например мобилните телефони. Според проучване на ITU (International Telecommunication Union), над 80% от потребителите на хендсети по света са получили спам на своя клетъчен телефон.
По последни данни, 95% от всички имейли, изпращани по света, представляват спам съобщения. Ако никой не отговаряше на спам имейлите, то тази тактика не би била комерсиално ефективна, но скорошно изследване на фирмата за сигурност Sophos показва, че 11% от хората признават, че са си закупили някаква стока в отговор на спам имейл.
Миналата седмица Sophos започна кампания, в която призовава хората да устоят на изкушението да кликват върху спам линкове, надявайки се, че спамът няма да доживее своята следваща паметна годишнина.