90% от професиите на бъдещето ще изискват основни ИТ умения, дори тези, които са извън технологичната индустрия, сочат европейските проучвания. Обществото, бизнесът, държавата, родителите и учителите осъзнават и признават „технологичната революция”, но образователната система е застинала на ниво „индустриален преход”.
За реформа в образователната система се говори отдавна. И въпреки това основните предизвикателства остават – застаряващи, демотивирани учители и пасивни методи на преподаване, неравен достъп до качествено образование, преждевременно отпадане на ученици, липса на ефективна национална система за външно оценяване.
„Технологичната революция създаде един нов тип ученици (в класните стаи) – активни, будни, визуално ориентирани, носещи предприемаческия дух в себе си, изключително критични и провокативни”, сподели Ивелина Атанасова, организатор на конференцията Digital KidZ, която си поставя за цел да изгради мост между технологиите, образованието, бизнеса, родителите и децата.
Широкият достъп до информация, който децата днес имат – през екрана на телевизора, таблета, смартфона и компютъра – възпитава у тях изключително критичен поглед върху поднасяната им информация. Те имат нужда да прилагат на практика наученото в училище и да преживяват преподаваната им материя, в противен случай губят интерес и стават апатични и агресивни.
„За хора, които живеят във време на глобална икономика, е от съществено значение да бъдат възпитани как да „продават” уменията си и да отстояват гледната си точка, както и да развият умението за самообразоване през целия си живот”, казва още Ивелина Атанасова.
Образователната система в България „възпитава” служители за индустриалната епоха – точността, послушанието и способността за монотонна повторяемост, следването на правилата и придържането към общия строй са приоритет.
В дисонанс с тези ценности са изискванията на бизнеса, който години наред вече алармира, че квалификацията на младите хора не съответства на потребностите му – 50% от заетите работят нещо, което не отговаря на професионалната им квалификация, а на други 24% им липсват умения, които заеманата от тях длъжност изисква.
Образованието е ориентирано към осигуряване на теоретично познание, а не на практически умения. Младежите не са подготвени за това, че трябва да учат през целия си живот, за да са в крак с тенденциите, а разходите на компании, за да „дообучат” и квалифицират потенциалните си служители, са изключително високи.
Агресивното навлизане на технологиите в ежедневието опосредства отпадането на границите и локалната заетост. Това способства за хиперконкуренция на пазара на труда и появата на нови професии. Освен това за традиционните професии също вече се изисква все по-висока квалификация – по прогнози на Европейската комисия до 2020 г. за 35% от всички работни места ще се изисква висока квалификация.
Тези проблеми адресира инициативата Digital KidZ, която обединява конференция, творчески работилници за деца от 4 до 10 години и изложение. Целта е да бъдат идентифицирани добрите практики и инструменти, с които всеки родител, учител или заинтересован от областта би могъл да идентифицира и развие индивидуалните умения и заложби на всяко дете в рамките на заниманията у дома и извънкласните дейности.
Темата на второто издание на конференцията е „Образованието” и как интернет предоставя инструменти и възможности, за да бъдат разширени образователните умения и компетенциите на децата, докато те играят и творят в свободното си време.
„Когато децата бъдат възпитавани как да използват технологиите, те ще израснат много по-адаптивни, много по-подготвени за живота, много по-спокойни и сигурни, а това автоматично ще повлияе на успеха им в училище и ще рефлектира върху тяхната реализация в живота – ще повлияе и върху качеството на пазара на труда,” посочи Ивелина Атанасова.
„Технологиите вече са част от живота ни и е важно да го приемем. Нека възпитаме децата си как технологиите могат да им бъдат полезни и да им служат, а не те да служат на тях!”, заключи тя.
Тая тема е безкрайна и вместо да се пишат статии е време да се действа.
И то главно от държавните служители стоящи си на заплатка от държавата.
Те трябва да влязат в крак.
Младото поколение още от първи клас отдавна ги е задминало по технологии, поне в София.
От цялата статия най-интересното е ДигиталКидз – нещо което ще следя с интерес.
Да, и аз казвам така и другите го виждат. Как се правят и вилнеят частни бизнес инициативи за печелене на пари дори и от децата.
Решете проблемите на учителите от там започва всичко, защото дори и най-скъпо оборудваната ИТ класна стая е едно НИЩО, когато няма добър и истински учител.
Не съм учител, но като ИТ специалист ви казвам на всичките – че големите бизнес игри и интереси около технологиите са с давност за по една, две години сменят се версии, продават се или дори се погребват едни други. С една дума мръсно е като политиката.
Вие луди ли сте да залагате тези мръсни бизнес игри като “стабилна” основа в образованието!?
Например на ученика му набиват в главата ИТ знания за някаква търговска марка в 9 клас, но обаче в 11 клас това вече не е актуално. Или друг лош случай пълна дресировка за умение за работа само с едно единствено windows или android.
В образованието трябва да се стъпва главно на твърди и фундаментални полезни знания като например математика, която е в основата на всички науки.
ИТ и компютърните науки не са чист спорт или сечене на дърва и определено трябва много повече знания на първо място преди да се отива към чисто практически “гимнастики” например как се цъка WordPress или подобни.
Вредата е следната с този подход пълно залитане само към практически неща се насажда илюзията, че не е нужно задълбочено знание и теория и че всичко е 1,2,3 и без да се усетят децата бързо се превръщат в телефонисти и съпортаджии с тези практически умения.
Тоест унищожавате бъдещето на децата ни като заменяте и подменяте трайните и истински знания, които не остаряват за сметка на краткосрочни практически уж умения като маймунки, кой бутон къде и какво. Осакатяване на умовете с маркетингови пропаганди и бизнес интереси.
Децата им трябват истински знания как да създават собствени технологии, а не как да бъдат прост обслужващ персонал на продукт Х или У.
Това е като не можете да решите проблемите на образованието – не го унищожавайте и малкото което е останало.
Виждаме всичко как върви надолу. Не трябва България да бъде развъдник на съпортаджии, а да бъдем страна за високо квалифицирани специалисти с адекватно заплащане както на ИТ така и на учителите.
Откакто куцо, кьораво и сакато почна да “реформира” образованието, България почна стремглаво да пада във всякакви класации, свързани с образование. Защо не си гледате ИТ-то или нещо, което поне малко ви се отдава, и не оставите образованието на хората, които поне малко разбират за какво става дума?
Бидейки организатор на Digital KidZ, най-отговорно искам да заявя, че иницитивата и към момента се организира и финансира от агенция Newtrend Events, чиито собственик и управител съм, с подкрепата на наши дългогодишни бизнес партньори.
Digital KidZ е лична кауза, моя и на целия екип, защото вярваме в бъдещето на децата на България и като социално-отговорна компания правим това, което умеем най-добре, за да създадем среда, в която децата ни – всички деца – и нашите, и вашите, и тези със специални нужди, да израстнат и бъдат възпитани като конкуретноспособни специалисти на глобалния пазар. Само тогава ще говорим с гордост за своите “качествени преподаватели”, част от които са наши гости и лектори.
Digital KidZ е едно събитие за всички, които търсят решения на своите предизвикателства, свързани с децата и технологиите и за хора, които не мрънкат и не се оплакват, а са дейни, гъвкави и адаптивни и вървят напред, давайки пример на децата си и на обществото, в което живеем.
О невероятно какво образование и о каква революция само.
АКО няма качествени преподаватели с адекватно заплащане и условия.
АКО няма качествени учебни програми.
=> то всичкото това ще е само смехотворно пищене за ИТ умения и техно революция за една безсмислица и дори вредна агресивна кампания.
Вместо да ограмотяват ще учат децата как се ползУва таблет, интернет фейсбук или да набиват в главите единствената в света велика система на Microsoft Windows + Office.
С много голяма перспектива да работят момичета и момчета в кол центрове като телефонисти, съпотаджии с ИТ умения и опитни виртуозни секретарки на Word.
И още ограничаване на умовете само с определени търговски продукти и марки.
Мирише от километри, че някой си се опитва да си отчита и оправдае взети пари от някой си фонд и не им пука за вредите, които могат да нанесат в образованието.