Ремонтът на офис техниката намалява продуктивността във фирмите

pc market trend - featured

В над една трета от случаите на повреда на офис техниката, ремонтът отнема между 3 и 5 дена

Две трети от работещите хора страдат от намалена продуктивност, когато им се налага да използват компютър, различен от служебния, сочи проучване.

Близо 34% от анкетираните български потребители казват, че нямат проблем да работят пълноценно на чужд компютър и това не накърнява производителността им.

За 24% обаче работоспособността спада с около една десета заради неудобството да се борави с устройство, различно от обичайното.

Пак толкова са и работещите, които оценяват, че раздялата със служебното РС срива производителността им с до една четвърт. Макар да са малко – едва 3% – има и хора, които се оплакват, че продуктивността им спада с до 50% заради ограничения достъп до работния компютър и служебните данни.

Изводите се базират на проучване на TechNews.bg, проведено в началото на април 2015 г. чрез онлайн анкета, в която се включиха 74 души. 61,1% от тях работят в малки фирми – такива с екип до 50 души, като над третина от анкетираните са част от микро-предприятия – такива с персонал до 10 души. 38,9% пък работят в компании с над 50 души екип, които по дефиниция спадат към средните и големите фирми.

Настолните и мобилните компютри са най-често използваните в работата дигитални устройства

Какви устройства използвате за работа?

graph_001_622

Източник: анкета на technews.bg

68% от участниците в проучването определят компютърната техника като критична за способността им да свършат работата си. За други над четвърт от анкетираните компютърната техника е ако не критична, то най-малкото „много важна“, тъй като почти нищо от професионалните им задължения не може да бъде свършено без РС.

От какво значение е компютърът за това доколко ще успеете да свършите работата си?

graph_002_622

Източник: анкета на technews.bg

Колко време отнема ремонтът

Като цяло времето за поправяне на повредена офис техника е до 10 дена. 39% от анкетираните посочват на база личния си опит, че развалените им цифрови устройства за работа биват отремонтирани за 1-2 дена. В 35% от случаите тя се ремонтира в рамките на 3-5 дена, а в значително по-малка част от случаите (15,3%) поправката отнема около 6-10 дена.

При последния случай на повреда на офис техника, колко време ви отне ремонтът?

grapg_003_622

Източник: анкета на technews.bg

Тези срокове, умножени по съответния спад на продуктивността, представляват съществена непряка щета за работодателите. Макар че тяхното остойностяване е трудно, би могло да се направи паралел с щетите от смяната на т. нар. лятно и зимно часово време, което също срива продуктивността на огромна част от работещите хора за няколко поредни дни.

Как се отразява на продуктивността ви ремонтът на служебния компютър?

graph_009_622

Източник: анкета на technews.bg

Развален компютър – драма предимно за работещите в малки фирми

При повреда на гаранционна техника 47,2% от работещите хора се обръщат към ИТ отдела на фирмата за отстраняване на проблема. 37,5% пък споделят, че се насочват към фирмата-доставчик на оборудването.

Когато техниката не е гаранционна, 45% от работещите хора се обръщат към фирмения ИТ отдел, но почти толкова са и служителите, които вземат смелото решение са се справят сами с проблема си – по един или друг начин. Как точно? 28% предпочитат да си поправят самостоятелно разваленото устройство. 7% викат приятел на помощ, а почти 6% носят техниката в някой малък и близък сервиз.

Какво правите, ако техниката, с която работите, се повреди, ако е гаранционна:

graph_004_622

Източник: анкета на technews.bg

 Какво правите, ако техниката, с която работите, се повреди, ако НЕ е гаранционна:

graph_005_622

Източник: анкета на technews.bg

Данните от анкетата разкриват, че сервизирането на увредена служебна компютърна техника е по-сложен казус за работещите в малки фирми – такива с екип до 50 души. Много от компаниите от този размер нямат собствен ИТ отдел. Това принуждава техните служители или да търсят помощ от доставчика, или да „се спасяват поединично“. Последното става особено силен фактор при техника извън гаранция.

Цифрите сочат, че в малката фирма, ако техниката е в рамките на гаранционния си срок, 58% от работещите търсят помощ от фирмата-доставчик. При микро-предприятията този дял е даже по-голям – 70%. 12-13% пък предпочитат да си ремонтират офис-оборудването сами. Останалите 27% разчитат на вътрешен ИТ отдел, който да поеме случая.

Значително по-различно е положението при средните и големите фирми (с персонал над 50 човека), където предобладаващата част (66%, тоест две трети) се обръщат към ИТ отдела.

Когато обаче офис-техниката не е гаранционна, работещите хора от малки фирми се мъчат да се справят сами, като ремонтират самостоятелно, търсят помощ от приятели или отиват в малък близък сервиз. Така подхождат 55,6% от анкетираните! По-конкретно, 38,4% поправят техниката си сами, а един от десетима вика на помощ някой познат, който “разбира от компютри”.

В микро-предприятията картината е сходна: 51,6% решават да си поправят компютъра сами, 13% се обръщат към приятел за съдействие, а още толкова отиват в малък местен сервиз!

При средните и големите компании, както може да се очаква, подходът е същият като при гаранционните устройства – дефектиралият уред се предава на ИТ отдела.

Работа в „авариен” режим

Отново размерът на фирмите и обусловената от това наличност или липса на специализиран ИТ отдел играе решаващата роля за решението как ще се работи в „авариен“ режим, докато служебната техника търпи поправка.

Средно половината от заетите хора, по време на ремонт на офис-оборудването, разчитат на оборотен служебен компютър. Над четвърт използват друго служебно РС, например някой колега. Малко над 15% избират да работят на личен компютър.

Как работите, докато компютърът ви е в процес на ремонт?

graph_007_622

Източник: анкета на technews.bg

При малките фирми по-малко от средното се разчита на оборотен компютър (34%), по-често се прибягва до компютър на колега (28%) и осезаемо повече се разчита на лично устройство (30%). Още по-крайна е картината при микро-предприятията. Сред тях само 21,8% от работещите могат да използват оборотен служебен компютър. За сметка на това цели 40% решават да използват личен компютър. За всеки четвърти решението е да се довери на компютър на колега или друго служебно устройство.

Цифрите отново потвърждават, че в средните и големите фирми значително по-често проблемите се препращат към специализирания ИТ екип. Така 65% от работещите хора могат да разчитат на оборотен компютър и 25,5% могат да работят от устройството на друг колега, а на малцина (4,6%) се налага да боравят с личен компютър.

Колко често ремонтираме офис-оборудване?

За мнозинството от работещите на компютър потребители ремонтът на офис-техника е занятие, което се случва относително често. 22,5% посочват, че поправка на работната техника им се налага средно на 6 месеца. 18,3% ремонтират техника средно веднъж в годината. Други 17% споделят, че сервизиране на повредена техника им се случва веднъж на две години.

Колко често ви се налага да ремонтирате офис-техниката си?

graph_008_622

Източник: анкета на technews.bg

В този аспект размерът на фирмите не оказва съществено влияние. Единствената по-осезаема разлика е, че при работещите в средни и големи фирми е по-голям делът на хората, на които се налага да поправят компютърна техника по-често – за 20% това се случва средно веднъж на месец, а за 11% – на три месеца.

Финансовата стойност на поправката

В над една трета от случаите на ремонт на офис-техника разходите, направени за поправката, възлизат на до 20% от покупната стойност на съответната техника. 8,3% от работещите хора посочват, че разходите им възлизат на до 50% от покупната цена.

При последния случай на повреда на офис техника, как се отнасят общите разходи за нейния ремонт към цената, на която е купена?

graph_010_622

Източник: анкета на technews.bg

Тъй като 4,29% от анкетираните са посочили, че решението им за справяне с повреда на увредената техника е не друго, а придобиването на ново устройство, то за тях определено финансовата стойност на „ремонта“ е значима и може дори да надвишава цената на придобиването на повредилия се компютърен продукт.


Главоболията и разходите на бизнеса за ремонт на повредената офис техника могат да бъдат избегнати. Българските компании имат шанса да се възползват от една уникална програма за надеждност – Acer Reliability Promise, която компютърният гигант предлага до края на настоящата година.

Acer_Reliability_Logo_BGНакратко, при закупуване на професионален продукт Acer, клиентът получава право да изиска от компанията връщане на цялата платена сума, ако неговото устройство се развали и претърпи гаранционен ремонт в рамките на първата година. Acer Reliability Promise e подходяща и за клиенти, които планират да купят повече от едно устройство, тъй като покрива до 50 продукта в рамките на една компания.

Ако това ви се струва рискован подход за производителя, то не така мислят в Acer. Очевидно, компанията е уверена в качеството на продуктите си, като се има предвид, че програмата Acer Reliability Promise обхваща всички професионални устройства на производителя.

В следващите седмици, със съдействието на Acer, ще ви запознаем подробно с всички условия и предимства на програмата за надеждност Acer Reliability Promise, както и с продуктите в нейния обхват – мобилни и настолни компютри, монитори и проектори.


Един от участниците в онлайн анкетата, определен чрез жребий, печели подарък – раница за лаптоп. Късметът бе за нашия читател Пламен Проданов от гр. Луковит.

Мария Малцева

Мария Малцева