Нова технология на германската компания Continental позволява на автомобилите да се свързват безжично с останалите участници в движението и да обменят актуална информация за позицията на всеки от тях. Целта на Vehicle-to-X, или V2X, е да бъдат предовратени потенциални сблъсъци или значително намалена силата на удара в случай на инцидент.
Превозно средство, оборудвано с технологията V2X, може да обменя информация с останалите участници в движението, които имат смартфон или специален трансмитер. Позицията и предвиждането на поведението на всички уязвими участници в движението се изпращат като анонимно директно съобщение през V2X системата до превозното средство.
Входящите съобщения се обработват за по-малко от 0,1 секунда. След тяхното получаване системата за контрол на автомобила решава дали шофьорът трябва да бъде уведомен и дали е необподима някаква намеса в динамиката на автомобила.
Тъй като локализацията с GPS на пешеходеца не е достатъчно прецизна, фокусът при бъдещите подобрения е насочен върху изчисляването на относителната позиция и предсказване на потенциалното му разположение на пътя. След това информацията ще бъде синхронизирана с данни от другите сензори на автомобила преди да бъдат активирани спирачките. По този начин се подобрява разпознаването на обекти и класификацията им.
„Комуникациите на близки разстояния могат да изиграят ключова роля и по този начин да ни приближат към нашата цел за шофиране без инциденти на пътя”, коментира д-р Бернхарт Клумп, директор на бизнес направление „Пасивна сигурност и сензорни системи” в Continental.
Взаимодействието между две превозни средства или между кола и друг участник в движението става чрез стандарта за специална директна връзка WLANp. Смарт устройствата вече разполагат с WLAN връзка и чрез леки промени в чипа за комуникации ще могат да бъдат пригодени за обмяна на V2X съобщения с колите през WLANp.
Едно от големите предимства на комуникацията на къси разстояния – от 300 до 500 м – е краткият период за реакция. А това е от основно значение за обмяната на информация, свързана с безопасността като позиция, движение и действие на спирачките на автомобила.
В България произшествията с пешеходци на пътя като процент от всички ПТП през 2014 г. се увеличават спрямо предишната година до 30,1%. От тях 22,7% имат фатален край, а 23,8% са ранените. Други 5,4% произшествията са свързани с велосипедисти – група от участници в движението, която ще се увеличава в бъдеще.