План на Европейската комисия предвижда налагане на такси на тежкотоварните камиони за шума, задръстванията и замърсяването на въздуха, причинявани от тях.
Тежкотоварните автомобили превозват 73% от транспортираните по суша стоки в Европейския съюз, но замърсяват околната среда повече от влаковете или корабите, посочват от Комисията.
Камионите са отговорни за 90% от причинените от транспорта екологични щети, които Комисията оценява на около 100 млрд. евро на година.
В момента тежкотоварните автомобили, пътуващи в Европа, могат да се облагат с такса само за износването на пътищата. Предложението за екологичен транспорт на Комисията ще позволи на правителствата да налагат такси и за разходите, свързани с шума, замърсяването на въздуха и автомобилните задръствания.
Без да са задължени, правителствата ще могат да налагат такси за превозни средства с тегло над 3,5 тона. Таксите ще имат таван и ще са по-ниски за по-малко замърсяващите камиони. Предвиждат се и стимули за използването на магистралите и избягването на градските зони.
С допълнителните приходи трябва да се финансират усилията за намаляване на въздействието на транспорта върху околната среда, например чрез разработване на по-ефективни енергийно превозни средства.
Предложението, което се предвижда да влезе в сила през 2011 г., трябва да бъде одобрено от правителствата в ЕС и от Европейския парламент, за да се превърне в закон. Така за първи път страните от ЕС ще могат да облагат с такси за екологични вреди товарните превозвачи, посочиха от Европейската комисия.
Комисарят по транспорта на ЕС Антонио Таяни заяви, че пакетът от мерки цели да „гарантира, че замърсителят, а не данъкоплатецът плаща за екологичните щети“.
Предложението е част от широкообхватен план за по-ефективен и по-екологичен транспорт. То включва и мерки, насочени към шума от въздухоплавателни средства, парниковите газове в морския сектор и свързаното с изменението на климата данъчно облагане.
Комисията също така работи върху законодателство за понижаване с 50% на шума от товарните влакове. Целта е към 2014 година 16 милиона души в ЕС да се радват на значително по-ниски нива на шум, предизвикван от железопътния транспорт.
Неотдавна Комисията предприе мерки за намаляване на емисиите на СО2 във въздухоплаването чрез опростяване на системите за контрол на въздушното пространство в ЕС и съкращаване на пътническите маршрути, както и в автомобилната индустрия, предлагайки граници за емисиите на новите автомобили.