Умният град ще бъде упражнение по партньорство

Освен технологии умният град ще иска и отношение от страна на хората, заявиха водещи мениджъри на дискусия по време на Световния мобилен конгрес в Барселона

Освен технологии умният град ще иска и отношение от страна на хората, заявиха водещи мениджъри на дискусия по време на Световния мобилен конгрес в Барселона

Смарт-часовници, смарт-автомобили, смарт-градове – почти всичко, за което се говори на Световния мобилен конгрес (MWC 2016), е „смарт”, сиреч – умно. В по-голям мащаб и градовете са умни – ала само в перспектива…

Умният град е все още само мечта и всеки си я разбира по свой начин. Намирането на пресечните точки между различните разбирания и съчетаването на различните „смарт” концепции тепърва ще се превръща в предизвикателство.

По тази тема поспориха в рамките на световния мобилен конгрес Чен Джи, старши вицепрезидент на ZTE Corporation, Виджай Самета, CIO на градската управа на Сан Хосе, САЩ, Франциско Родригес Хименес, главен ИТ директор на градския съвет на Барселона, Селина Ло, CEO на Ruckus Wireless, Шрикант Швенай, CEO на Wireless Broadband Alliance, Чарли Шеридан, директор интелигентни градове в Lab Intel, Хани Фам, президент на MasterCard Enterprise Partnerships – заедно с цяла зала с хора, които бомбардираха с въпроси лекторите чрез Twitter.

Мнозина от нас си представят умния град най-вече от гледна точка на транспорта – интелигентни светофари, електрически коли с елементи на изкуствен интелект и т.н. Други мислят за интелигентните сгради, най-вече за потреблението на енергия в тях.

Визиите за интелигентността в градовете са различни. Обединяването на тези различни разбирания има потенциала да роди истински смарт-град, но това ще означава преди всичко партньорство, коментира Хани Фам от отдела за корпоративни партньорства на MasterCard. Топ-мениджърът вижда развитието като голямо усилие от страна на всички, които желаят да направят реална концепцията за умния град.

„Това ще означава да се синхронизират множеството различни стандарти. Искам да ви кажа, че изграждането на умния град ще е едно голямо упражнение по оперативна съвместимост”, добави Хам.

Така е до голяма степен, защото различните индустрии имат различни „навици” и стандарти. Платформи и технологии, които са станали традиционни за електроразпределителните дружества, например, могат силно да се различават от тези, които са предпочитани от ВиК дружествата. Понякога това означава различни комуникационни възможности, различни интерфейси. Към тях следва да се добавят сложните, сами по себе си, транспортни системи, градски комуникационни инфраструктури и редица други жизненоважни за градовете системи. Всички те трябва да заработят като един организъм, за да може да се пристъпи към „умния” град.

Освен технологии умният град ще иска и отношение от страна на хората, коментираха участниците в конференцията, провокирани от изказване в Twitter, че мнозина хора просто не се интересуват от умния град и няма как да използват неговите удобства, защото… не им се мърда от моловете.

Голяма част от жителите на големите населени места се стремят да прекарват времето си в големи бизнес-сгради и развлекателни центрове. Те няма как да се възползват от „умни” системи като например автоматизирано приоритизиране на велосипедния трафик в пиков час. Това вече не е въпрос на технологична подготовка, съгласиха се топ-шефовете от технологичния бизнес и мобилните комуникации. В създаването на умния град обаче ще трябва да се намеси и социологията, за да помогне умните функции да придобият смисъл за жителите на мегаполисите.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментар