Българите проявяват слаб интерес към електромобилите и това се дължи на ниските доходи, липсата на зарядна инфраструктура, на субсидии и достатъчно преференции, както и на потребителския манталитет, заяви Иван Костов – главен секретар на Индустриален клъстер Електромобили (ИКЕМ) по време на семинар в Панагюрище, за който съобщава БСК.
Към октомври 2015 г. у нас са били регистрирани общо 444 електрически превозни средства (0,27% от всички), вкл. 341 бр. мотопеди, 5 бр. мотоциклети, 4 бр. триколесни и 94 бр. четириколесни. Регистрираните електромобили са общо 170 (0,0047% от всички), вкл. 134 леки автомобила, 34 товарни и 2 автобуса. Водородни ЕПС към края на 2015 г. няма регистрирани в България.
Към края на 2015 г. в България са инсталирани общо около 30 зарядни колонки, работещи с напрежение 220V или 380V и мощност между 3,7 – 22kW, но все още няма инсталирани зарядни колонки за бърз заряд на трифазен ток с напрежение 380V и мощност над 22 kW. Средният разход за електрическите автомобили е 2-4 лв. за 100 км, а за автобусите – 21 лв./100 км.
„България има своя опит в този бранш и не малък брой компании, произвеждащи различни компоненти, възли и електроника за автомобилната индустрия и в частност за електромобили”, подчерта Иван Костов.
Той уточни, че към момента компаниите, ангажирани в електромобилния сектор, са над 270 и осигуряват близо 8000 работни места. Според главния секретар на ИКЕМ, редица подсектори са готови да отговорят на нуждите на електромобилната индустрия и да станат активни участници в нейното бъдещо развитие. Освен това, от изключително значение е силно развитият ИКТ-сектор.
Като пречка пред по-интензивното развитие на научно-изследователската и развойна дейност, която е ключова за електромобилната индустрия, Иван Костов посочи липсата на специализирана инфраструктура, оборудване и ноу-хау за разработване на иновации.
По отношение на обезпечаването на сектора с кадри, Костов информира, че вече са разкрити магистърски програми в областта на електромобилите и хибридните превозни средства към Русенския университет „Ангел Кънчев” и към Висшето транспортно училище „Тодор Таблешков”, като предстои стартиране на магистърска програма по електромобили и в Европейския политехнически университет в гр. Перник.
В помощ на университетите е разработен модел за предоставяне на технически средства и специализиран софтуер на български учебни заведения за подготовка на студенти от инженерните специалности. Не на последно място, техническите университети в София и в Сливен имат дългогодишен опит в направление дизайн и технически иновативни решения в сферата на електрическата мобилност.
Главният секретар на ИКЕМ съобщи още, че благодарение на усилията на експертите от ИКЕМ и НАПОО, в Националната класификация на професиите и длъжностите вече са включени две нови специалности – „Монтьор на ЕПС” и „Техник на ЕПС”.
Моят Еспас щеше да е доста добър ван, ако всичко електрическо в него не беше така ужасяващо недодялано. Точно Рено ли ще стават електрическия лидер?
През 2013 година от Electronic Frontier Foundation разкритикува решението на Renault да предоставя под наем батериите на Zoe на потребителите, като обвиняват фирмата в предполагаемо наличие на вграден в електрониката (DRM) софтуер. От фондацията твърдят, че това може да направи автомобила неизползваем, ако собственикът престане да плаща вноските на лизинга или Renault оттегли поддръжката.[52] Renault публично отрече използването на DRM технология чрез официалния си Twitter акаунт
На 21 май 2014 г. между Renault Group и LG Chem е сключен меморандум за разработка на следващо поколение батерии с по-голям пробег. В документа не се споменават точни параметри за увеличаването на пробега
В края на 2014 г. се появи информация за следващата версия, която ще бъде с компоненти, произведени изцяло от Renault.
В първия си вариант ZOE страда от много бавното домашно зареждане и след множество оплаквания от собственици Renault прави промяна – в обновения ZOE моторът и силовата електроника позволяват по-ефективно и бързо зареждане с ниска мощност, но за сметка на това отпада способността за зареждане на 43 kW.
Бързото зареждане ще е вече до 22 kW на съответните зарядни станции. Зарядното и двигателят ще се произвеждат от Renault в Клеон, Франция[11][12].
Не е безочливо да искат много пари. Високата цена на практика е заради батерията, която е ужасно скъпа. То е добре известно, че точно батерията е слабото място на електромобилите и тя за момента ги прави неконкурентноспособни…
Ганьо2, с малки разминавания, почти си прав за електромобилите. Наистина сметката за тока ще е съвсем поносима. Проблемът е друг – цялостните разходи за притежание.
Ефективността на зареждането на батериите по спецификация на Model S е максимум 92%, реално към 80%, т.е. не 4лв, а 5лв/100км.
Но, и тия параметри са сметнати както на всички други автомобили – в идеални условия, т.е. реалните са по-скоро към 8лв/100км. Добави консумацията на климатика и останалите електроники, които са изключени по време на замерванията, т.е. не са включени в твоите 20кВтч/100км, и спокойно отива 9-10лв.
Аз карам турбо-дизелова печка, която спокойно слиза до 4.5-4.9л/100км на дълъг път, заедно с климатик и 5 души на борда (е, и полу-празен багажник, де). Това прави 11-13лв/100км.
Дотук си прав, че разходите са по-малки. Но, Model S е 72 000€, моята чисто нова я взех за 26 000€. Това прави 46 000€ разлика или грубо 692 000км в дизелово гориво.
65кВтч батерия на Tesla Model S е по официални данни с 200 000км живот, т.е. 3 пъти трябва да смениш и батериите, за да изминеш тия 692 000км. При безобразните цени на батериите, токът направо го игнорирам.
Смешното е, че електрическите двигатели като конструкция са абсурдно много по-прости от бензиновите и дизеловите.
Нагло и безочливо е да искат толкова много пари.
Сметката ти за ток ще нарастне с пренебрежимо малко в сравнение с парите които даваш за бензин/дизел/газ. Тесла Модел С минава 100км с около 20 квтч електричество, което ще рече около 4 лв. По-малки електромобили вероятно и с по-малко.
Освен да допълня казаното от Ганьо – знаете ли къде точно можете да си заредите електромобил в България? 😀
Ако е на собствен контакт, ще се изцъклите от сметките за ток 😀
Ами какъв интерес да има като заплатите в БГ са далеч по ниски от европейските, а цената на по-сносен електромобил/хибрид почва 60-70 хил. лв.