Всеки трети българин ползва по над 10 дигитални услуги

Повече от 60% от потребителите от Централна и Източна Европа вече ползват дигитални методи за плащане, като по-голямата част тях (80%) предпочитат мобилните устройства – таблет или смартфон – пред традиционните банкови карти, сочи проучване на Mastercard.

В същото време над две-трети от българските потребители, участвали в изследването, приемат мобилните си устройства като алтернативен метод за плащане.

Проучването показва също, че анкетираните от 10 страни в Централна и Източна Европа са по-положително настроени към дигитализацията, в сравнение с потребителите от Западна Европа. Над 70% от тях са удовлетворени от нивото на дигитализация и възприемат по-добре влиянието й върху обществото в сравнение с респондентите от Западна Европа.

Потребителите от Централна и Източна Европа по-често ползват мобилните си устройства като алтернативен метод за плащане, в сравнение с хората в Западна Европа (източник: Mastercard)

Потребителите от Централна и Източна Европа по-често ползват мобилните си устройства като алтернативен метод за плащане, в сравнение с хората в Западна Европа (източник: Mastercard)

За България процентите също надхвърлят 70, като очакванията са иновациите да навлизат във все повече сфери на обществения живот. Румъния е страната, където хората използват най-модерните устройства и дигитални услуги. България също е от държавите, където една трета от потребителите използват повече от десет дигитални услуги.

Както всички останали, потребителите от Централна и Източна Европа са пристрастени към мобилните си устройства. Средно, те използват смартфон 4,1 часа на ден, при 3,3 часа за Западна Европа. В България потребителите прекарват по 5 часа на телефона си всеки  ден, твърди проучването.

Над 90% от анкетираните участници от Централна и Източна Европа използват интернет предимно за онлайн комуникация и пазаруване. 80% от потребителите смятат, че има достатъчно нововъведения по отношение на социалните мрежи, финансовите услуги и пътувания, но искат повече дигитални иновации в сферата на здравеопазването, образованието и транспорта.

Проучването сочи също, че сред приложенията, плащането на сметки онлайн е изключително успешно. В държавите, където тези услуги са достъпни, почти 60% от хората ги използват.

Половината от анкетираните българи считат сигурността на банковата сметка като най-важния фактор при извършване на плащания, а при повече от една трета сигурността на личните данни е приоритет. Предпочитаните методи за идентификация са различни в отделните държави.

В Сърбия, България, Унгария и особено Румъния биометричната автентификация се ползва с най-голямо доверие. Според проучването, пръстовите отпечатъци и кодове чрез SMS са толкова популярни в България, колкото и ПИН кодовете (те са  споменати от около една трета от българските респонденти).

Коментар