Покупката на билети за столичното метро вече става и директно от смартфона, с помощта на мобилно приложение на стартиращата компания Tickey, която си партнира с Метрополитен ЕАД в пилотен проект за дигитализация на градския транспорт в София.
На три от ключовите метростанции – Сердика, Константин Величков и Люлин – пътниците ще могат да купуват билети директно със своя смартфон на специално обозначени турникети. Мобилното приложение работи в интеграция с iBeacon сензорите в пропусквателните устройства на станциите.
Технологията ползва мобилен интернет и функциите за геолокация на потребителите и лесно може да бъде внедрена в различни транспортни средства – от автобуси, трамваи, велосипеди под наем до фериботи и други, уточняват от разработчика.
За да ползват услугата, пътниците следва да създадат свой профил в приложението и да въведат еднократно данните на дебитната или кредитната си карта, с която да се извършват разплащанията. С доближаване до турникета, те получават нотификация на мобилните си устройства за закупуване на билет и само след потвърждение на потребителя плащането се финализира.
Целият процес се осъществява с няколко клика и се случва в защитена среда за секунди, като бързината на услугата е съпоставима с валидирането на обикновените превозни документи.
„София стана една от малкото столици в Европа, където iBeacon технологията е отворена и достъпна за широката публика – българските граждани и чуждестранни туристи. Иновативната транспортна система има голямо значение за облика ни пред света”, коментира Димитър Димитров, един от основателите на Tickey.
Контрольорите в градския транспорт също ще носят в себе си iBeacon устройства, за да проверяват валидността на закупения превозен документ, като така лесно ще се преодолява и езиковата бариера с чуждестранните туристи.
Проектът, подкрепен от технологичната компания Mastercard, е пилотен, след изпитания на техническите съоръжения, като се очаква поетапно всички действащи метростанции да имат специално обозначени турникети с инсталирани iBeacon устройства, позволяващи закупуване на билети директно със смартфона.
Според проучване на Mastercard, проведено това лято в 23 страни от региона, 91% от българите очакват все повече сфери от живота да бъдат дигитализирани, като общественият транспорт е една от най-често посочваните – 51%.
абе важното е че има развитие някакво…нищо че като си купиш билет от смартфона можеш да влезеш само на 3 метростанции засега…в бъдеще някой друг ден.
А, мобилните карти??? Защото при рекламираната услуга цента на билета е 1.60 лв.
Мисля, че най-добре е да се ползват електронните карти и билети, които вече се издават и през NFC протока на мобилните устройства да се таксуват. Много по евтино и универсално решение…