Google – между джедайството и Империята

Когато Лари Пейдж и Сергей Брин основали компанията Google на 7 септември 1998 година, те разполагали само със своята изобретателност, четири компютъра и инвеститор, който заложил $100 000 на тяхната вяра, че интернет търсачките могат да променят света.
Това звучало нелепо преди 10 години, но сега: Google притежава огромна компютърна мрежа, близо 20 000 служители и пазарна стойност от $150 милиарда.
Може би най-големия тест за търсачката през следващото десетилетие ще бъде да намери начин да преследва безграничните си амбиции, без това да породи нежелан обратен ефект, който да извади компанията извън релси, написа Асошиейтед Прес. Увеличаващият се контрол на Google върху потока от интернет трафик и реклама вече поражда опасения за задаващ се монопол.
Все по-засилващото се законово и политическо наблюдение върху разрастването на Google може да представлява сериозна пречка за компанията в бъдеще. Дори сега съществува възможност антитръстовите регулатори в САЩ да оспорят плановете на най-голямата търсачка в света да продава реклами за Yahoo.
Наблюдателите също така изостриха своите атаки срещу практиката на Google да задържа потенциално чувствителна информация за около 650-те милиона души, които използват нейната търсачка и другите й интернет услуги YouTube, Maps и Gmail. Ако впоследствие бъдат създадени закони, които да ограничат Google в събирането на данни, то това може да направи нейната търсачка по-неточна, а нейната рекламна мрежа по-малко печеливша.
За да предпази своите интереси, компанията нае лобисти, които да изслушват внимателно законодателите и да подобрят обществените й връзки, опитвайки се да наложат волята на Google, докато търсачката се подготвя да завладее нови територии.
Най-новият пример за безмилостната експанзия на компанията е пускането на пазара на неин собствен уеб браузър, който има за цел да направи търсачката и другите й онлайн услуги още по-достъпни и атрактивни. Все пак трябва да се отбележи, че не всяка странична стъпка на фирмата й е носила успех. Няколко от помощните продукти на Google претърпяха частичен или пълен провал.
Навлизането на Google на пазара за клетъчни телефони и други мобилни устройства стои най-отгоре на списъка с цели на компанията за следващото десетилетие. В приоритетите на търсачката обаче влизат още: създаване на дигитални копия на всяка книга по света; установяване на електронни кабинети с файлове за здравните картони на хората; продаване на компютърни програми на бизнесите посредством интернет; подобряване на машината за търсене, така че да разбира по-добре запитванията – както би ги разбирал един човек.
Пейдж и Брин, които в момента са на по 35 години, разполагат с лично богатство от $19 милиарда всеки. Те никога не са оставяли съмнение, че гледат на Google като на сила на доброто – философия, която е засегната и в корпоративното им мото “Не бъди зъл”.
От компанията казват, че ако притежават лазерен меч, са щели да олицетворяват Люк Скайуокър. Но аналогията с култовия филм “Междузвездни войни” може да се използва и за да изобрази Google като налагащата се империя. Компанията държи лидерските позиции, както на пазара за интернет търсене, така и на този за онлайн реклама. Гигантът извършва близо две трети от всички заявки за онлайн търсения по света, по данни на comScore. Той също така продава и около три четвърти от рекламите, свързани с търсения в Мрежата, по данни на eMarketer.
Доминантните позиции на Google са й позволили да спечели $48 милиарда от интернет реклами от 2001 година насам. Но не всички от тези пари са били погълнати от компанията. Тя също така е платила $15 милиарда в комисионни на уеб сайтовете, които са работили с нейните реклами през този период, спомагайки за поддръжката на големи онлайн дестинации като AOL, Ask.com и MySpace, както и на редица блогъри.
В момента Google се надява да печели още повече от интернет реклами, благодарение на най-голямата покупка в кратката й история – придобиването на фирмата за онлайн маркетингови услуги DoubleClick за $3.2 милиарда, което приключи преди шест месеца.
В дългосрочен план целта на компанията е общо от всички нейни дейности тя да генерира годишни приходи в размер на $100 милиарда, което ще я направи голяма, колкото няколкото най-мощни ИТ компании. През тази година търсачката за пръв път ще премине прага от $20 милиарда.

Коментар