3D печатът вече преобразява индустрии

При 3D печата се използва само толкова материал, колкото е необходим и освен това се съкращава количеството на брака

При 3D печата се използва само толкова материал, колкото е необходим и освен това се съкращава количеството на брака

Макар че 3D принтерите все още не са станали масови устройства, пътят пред тях е широко отворен. Триизмерният печат навлиза с бързи темпове в различни индустрии, а също така има огромен потенциал да се наложи в бита.

Какво показват данните за пазара? През 2015 г. в света са продадени около 278 хиляди 3D принтера – над два пъти повече, отколкото през 2014 г. В последните две години продажбите на подобни устройства са нараснали с 99%.

На този етап 3D принтерите се търсят основно от големи компании или стартъпи със солидно финансиране. 3D печатът бележи ръст от 25,9% в индустрията, а пазарът се оценява на 5,2 млрд. долара годишно, пише британският ITPro. Самата технология на 3D печат предопределя неговото широко приложение в промишлеността.

По същество, 3D печатът представлява производствен процес, при който цифрови проекти се преобразуват във физически. Печатът в три измерения протича като традиционния, но вместо изходен текстов файл се използва цифрова схема, за да се очертае физическият обект, който след това се конструира слой по слой с помощта на различни материали, действащи като тонер.

Процесът на 3D печат се определя като адитивен, или добавъчен. При него за създаване на физическия обект се използва само толкова материал, колкото е необходим. Освен това при 3D печата се съкращава количеството на брака.

Докато настолните 3D принтери използват пластмасови тонери, които се топят и падат върху дадена платформа, то машините за големи предприятия използват метален прах, който се насочва прецизно с високотемпературни лазери. Като материали могат да се ползват също гума, метална сплав, пясък и дори месни продукти, като този списък се актуализира постоянно.

Технологията на 3D печат се прилага най-успешно за индустриални цели, в частност при производството на автомобили, особено при изготвянето на прототипи на модели от висок клас или машини за Формула 1, където възможността за къстъмизиране се счита за предимство.

Космическата компания SpaceX пък е способна да произвежда части за двигатели с помощта на 3D печат без дълъг подготвителен период, както е при традиционните процеси, като по този начин ускорява значително процеса.

3D печатът преобразява и архитектурата. С помощта на новата технология архитектите могат да създават мащабни модели непосредствено от собствените си CAD проекти, без да ползват услугите на художници.

Тъй като крайният продукт е триизмерен, дизайнерите могат да създават сложни форми и филигранни детайли, които са трудни за възпроизвеждане с конвенционалните технологии. Освен това при адитивния процес сложността на конструкцията не добавя нови разходи, което позволява на проектантите да се вместят в ограниченията.

Отпечатването на схемите се извършва както при нормалните файлове, които могат да се споделят между компютри и принтери. Когато имате правилния тонер за създаване на продукта, принтерните файлове, например за резервни части, могат да бъдат изтеглени от интернет и изпратени директно за печат.

Целият процес на 3D печат е свързан с малко разходи, а това е особено важно за стартиращите компании, които искат да създадат ограничени партиди от прототипи на нови изделия. Всички промени могат да се направят в рамките на една схема, което избавя дизайнерите от необходимостта да се обръщат към производственото предприятие за настройка на проекта.

3D технологията има и недостатъци, които са обусловени от ранния етап в развитието й. В момента потребителите все още са ограничени в избора на материали и цветове, макар и списъкът да се разширява постоянно. Повечето детайли се печатат в сив или бял цвят.

Освен това готовите продукти, отпечатани на 3D принтер, не притежават здравината, асоциирана с традиционното производство. Прецизността също е ограничена – 3D печатът не може да произвежда най-тънките елементи, необходими за някои продукти.

Коментар